Vindsnurror.
Foto: Thomas Reaubourg

Student med fokus på miljö och klimat

Sofia Källén ville ha en utbildning som kombinerar samhällsvetenskap med hållbarhetsfrågor. Valet blev masterprogrammet i statsvetenskap med inriktning politik och psykologi om hållbar utveckling (MapsE).

Hej Sofia, vem är du? Berätta lite om dig själv

Jag läser min sista termin på MapsE. När jag inte skriver uppsatser eller läser vetenskapliga artiklar gillar jag att lyfta tunga saker, eller klå vänner (och fiender) i brädspel eller pub-quiz.

Vad var det som lockade dig att söka det här masterprogrammet?

Efter kandidatutbildningen och några fristående kurser på miljöområdet visste jag att jag ville fortsätta på det spåret. Det var dock lite lättare sagt än gjort att hitta ett program som kombinerar samhällsvetenskap med en stor dos miljö- och hållbarhetsfrågor. När jag hittade det här programmet åkte det direkt högst upp på prioritetslistan. Kombinationen av politik och psykologi kändes spännande och ny, men också rätt självklart – det hänger ju verkligen ihop.

Uppfyller utbildningen dina förväntningar så här långt?

Det har den verkligen gjort. Inledningsvis saknade jag miljöfokuset lite då de två första kurserna är grunder i statsvetenskap samt metod. Men därefter har det varit miljö för hela slanten, vilket har varit väldigt lärorikt och kul.

Vilka moment har du tyckt bäst om hittills och varför?

Psykologikurserna under termin tre har varit väldigt givande då det är ett helt nytt perspektiv för mig. Jag tyckte också särskilt om första kursen på termin två Samhällsvetenskapliga miljöproblem: från allmänningarnas tragedi till de planetära gränserna där många “sanningar” utmanades och diskuterades i grupp. På tal om diskussioner tycker jag också att det har varit väldigt värdefullt att få plugga tillsammans med studenter från många olika länder och med olika akademiska bakgrunder. Det har bidragit med intressanta diskussioner och perspektiv både i och utanför lektionssalarna.

Vad vill du helst jobba med när du är klar?

Bra fråga! Nej men jag vill på något sätt fortsätta på miljö- och klimatspåret, det är där mitt driv finns. Sen om jag gör det jobbet vid en myndighet, i en kommun eller i den privata sektor, det får framtiden utvisa!

Sofia Källén.

FAKTARUTAN

Namn: Sofia Källén.

Ålder: 26.

Kommer från: Högsäter i Dalsland.

Kandidatutbildning: Globala studier, Göteborgs universitet.

Gör på fritiden: Styrketränar, “up-cyclar” möbler och umgås med nära och kära.

Det bästa med Göteborg: Att det är en stor små-stad. Liten nog för att känna sig hemma i de flesta delarna av staden, men stor nog för att alltid hitta och upptäcka nya platser och saker.