Kursplan

Socialt arbete på samhällsnivå

Social Work at Community Level

Kurs
SQ5171
Avancerad nivå
5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2040
Ikraftträdandedatum
2025-05-28
Beslutsdatum
2025-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Socialt arbete på samhällsnivå, 5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en kärnkurs på avancerad nivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1-5 samt 7,5 hp från termin 6, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat eller socionomexamen omfattande 210 hp, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 hp eller kandidatexamen i annat näraliggande område.

Innehåll

Kursen syftar till att ge kunskaper om och färdigheter i socialt arbete på samhällsnivå i relation till social hållbarhet och socialtjänstlagens krav på delaktighet i samhällsplanering.

Följande teman behandlas:

  • Social hållbarhet och socialtjänstlagens krav på deltagande i samhällsplanering.
  • Socionomens roll och möjlighet till påverkan i samhället genom samverkan med relevanta aktörer.
  • Opinionsbildningens villkor och roll.

Mål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra och visa förståelse för centrala teorier och begrepp relevanta för socialt samhällsarbete
  • redogöra för aktuell forskning i samhällsplanering och social hållbarhet samt den möjlighet lagstiftning och konventioner ger för socionomers deltagande i samhällsplanering


Färdigheter och förmåga

  • kritiskt granska hur olika processer på samhällsnivå påverkar människors levnadsförhållanden och villkoren för socialt arbete.
  • uppvisa förmåga att debattera och skapa opinion om aktuella samhällsproblem.
  • identifiera och exemplifiera strategier för samhällsplanering med relevanta aktörer i syfte att påverka samhälleliga förhållanden mot social hållbarhet
  • analysera och problematisera hur socionomer med hjälp av insatser på samhällsnivå och opinionsbildning kan uppmärksamma och påverka olika typer av sociala problem


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att värdera och kritiskt reflektera över hur yrkesetiska principer för socionomer och ett professionellt förhållningssätt kan omsättas i socialt arbete på samhällsnivå

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och litteraturstudier.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Kursens examineras genom dels aktivt deltagande vid ett examinerande seminarium, dels en individuell skriftlig hemtentamen.

Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande vid det examinerande seminariet schemaläggs ett uppsamlingsseminarium senare under terminen. Missat eller underkänt seminarium kan ej ersättas med skriftlig inlämningsuppgift. Om student även missar uppsamlingstillfället hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts två gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till institutionen och skall vara skriftlig.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt av kursens tidigare uppläggning.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs Godkänd på hemtentamen och kursens examinerande seminarium. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs Väl Godkänt på hemtentamen och Godkänt på kursens examinerande seminarium.

Om den skriftliga hemtentamen får betyget Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för betyget Godkänd (G) skall komplettering medges. Vid underkänd komplettering hänvisas studenten till omtentamenstillfället.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande genom dialog med studenterna samt genom skriftlig utvärdering vid kursens slut. Resultatet av utvärderingen och eventuella förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.