Paleografi och artificiell intelligens (AI). Att läsa historiska källor med hjälp av ny teknik

HI1766
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-22024
Ansökan stängd

Kort om kursen

Avancerad maskininlärning i kombination med storskalig digitalisering av källmaterial håller just nu på att i grunden förändra historisk forskning. Denna gren av artificiell intelligens gör det möjligt att snabbt söka i och transkribera handskrivna dokument. Under kursen lär vi oss använda nya AI-verktyg och undersöker deras möjligheter såväl som potentiella problem.

Om utbildningen

Under senare har har det utvecklats flera metoder för maskinsökning och -analys av handskrivna manuskript. Modeller som öppnar för helt nya möjligheter för dagens historiker och andra forskare i humaniora.  Man kan tala om att AI och nya system skapar en revolution för att tillgängliggöra och tolka arkiv och källor och för att göra arkiv sökbara.

Under denna kurs tränas studenterna att lära sig grunderna i att läsa äldre handskrivna texter men får också kunskaper om nya tekniker som kan användas för att tolka och tillgängliggöra historiska texter och bilder. Flera olika projekt där Handwritten Text Recognition (HTR) använts kommer att diskuteras.  Studenterna kommer även få grunderna i transkribus, ett system och en plattform för maskininlärning och tolkning av  handskriven text. Ett mindre projekt där man får tillämpa kunskaperna i paleografi och maskininlärning kommer också att genomföras.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval