Foto: Bernard Gotfryd

Vägen till vita huset: USA:s moderna politiska historia

HI1964
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-22029
Tillfället är inställt

Kort om kursen

Kursen behandlar USA:s moderna politiska historia från den senare delen av 1800-talet till vår tid. Utvecklingen av politiska partier, reformrörelser och politisk kultur undersöks mot bakgrund av ekonomiska konjunkturer, krig, föränderliga ideologiska vindar liksom nya teknologier för masskommunikation

Om utbildningen

Hur har historiska processer, händelser och aktörer format det moderna USA:s politiska landskap? Denna i huvudsak kronologiskt organiserade kurs undersöker bakgrunden till vår tids partisystem, sociala rörelser, politiska kultur och valprocedurer. Kursen tar avstamp i de politiska och ekonomiska reforminitiativ och konfliktlinjer som utkristalliserade sig under det sena 1800-talet. Under kursen analyserar vi den amerikanska politikens föränderliga villkor mot bakgrund av en den industriella ekonomins framväxt, storskalig immigration och urbanisering, snabb teknologisk utveckling och slaveriets bestående arv. De i kursen ingående texterna och temana knyter an till vad som brukar benämnas "New Political History", ett vitalt och snabbt växande forskningsfält som integrerar traditionell politisk historia med analyser av maktrelationer och institutionella arrangemang i relation till "ras", etnicitet, genus och klass. Vi undersöker hur politiska aktörer, individuellt såväl som kollektivt, mobiliserat under återkommande vågor av reforminitiativ, exempelvis inom ramen för progressivismen, "the New Deal", medborgarrättsrörelsen, "the New Left" och "the New Right" samt "the Moral Majority" och "the Reagan Revolution". Därtill studerar politikens skiftande betingelser skiftat till följd av ekonomiska kriser och krig, föränderliga ideologiska vindar liksom nya teknologier för masskommunikation.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval