Flyttade till Göteborg för att läsa på Förskollärarprogrammet
Efter att ha jobbat tre år på en förskola efter studenten uppmuntrade Arams chef honom att ta steget vidare till studier. Nu är han klar förskollärare och läser vidare till en master.
Göteborg blev ett naturligt val av studieort
Hej Aram! Kan du berätta lite om dig själv och vem du är?
– Jag heter Aram Karim, kommer ursprungligen från Jönköping och blir 25 år i april. Jag är en kille som gör det jag älskar, att läsa och träna när jag inte sitter och pluggar och läser mig bort i de pedagogiska böckerna från utbildningen.
Varför valde du att studera till förskollärare i Göteborg?
– Många gånger innan utbildningen hade jag varit på besök i Göteborg, och på något sätt så visste jag att jag skulle hamna här till slut. När jag till slut bestämde mig för att plugga så blev det självklart Göteborg. Jag kände vänner här sen innan och har även släkt boende i staden.
När bestämde du dig att det var förskollärare du ville bli?
– Jag har alltid velat arbeta inom utbildningsväsendet. Jag hade själv väldigt bra förskollärare som barn. Efter att jag arbetat med yrket i tre år efter studenten, så fick jag lite hjälp på traven från min dåvarande chef att faktiskt ta steget och börja förskollärarutbildningen. Det är det bästa beslutet jag har tagit.
Vad är det bästa med jobbet som förskollärare?
– Det bästa är att få vara en del av barnens så extremt lärorika vardag. Det är en härlig känsla att kunna känna att det är med stöttning från oss de kan ta det där extra steget som de annars inte hade klarat av själva.
Vad är det bästa med utbildningen?
–Det är alla de olika AHA-upplevelserna man får kontinuerligt. Detta har ju möjliggjorts genom alla teorier och begripliggöranden som skett under utbildningens gång.
Vilka verktyg och perspektiv har Förskollärarprogrammet gett dig i din yrkesroll?
– Teorierna är det mest givande vi har fått, men det är också viktigt att ständigt vara kritisk mot det som kan kännas bra i stunden för att vi dagligen ska kunna utvecklas.
Förskollärarprogrammet är numera hållbarhets-certifierat. Kan du ge exempel på hur det märks i utbildningen rent konkret?
– Göteborgs universitet är ett av få miljöcertifierade universitet. På Förskollärarprogrammet har haft det väldigt tydligt vad gäller hållbar utveckling. Exempelvis under den senaste, och sista, praktikperioden har vi haft huvudfokus på just hållbar utveckling. Att vi har ett särskild fokus på detta i vår utbildning är motiverat av att vi har det stora uppdraget att föra detta vidare till våra framtida samhällsmedborgare.
Engagerad som mentor
Du är ju också engagerad som mentor och skrivstöd för andra studenter - kan du kort berätta något om det?
– Det är något som jag har uppskattat väldigt under utbildningens gång. Detta på grund av att jag får möjligheten att hjälpa studenter som faktiskt behöver det där extra stödet. Det möjliggör att alla kan studera på ett jämlikt sätt. Det är alltid lika roligt när man ser hur studenterna med hjälp av mig och mitt engagemang faktiskt fixar kurserna, men också får ett ännu större intresse för att det blir mycket roligare när de verkligen förstår.
Från min sida har jag på så sätt fått upprepa det jag älskar men också vad jag faktiskt är bra på. Det har varit så bra för mig att jag bestämt mig för att söka en masterutbildning den 15 mars. Jag har en målsättning att kunna få forska efter det.
Något du själv vill tipsa blivande studenter eller berätta om?
– Utbildning är något jag skulle rekommendera till alla som funderar på om det är något man bör göra. Det är nästan svårt att sätta ord på hur mycket det ger och som sagt så är ju lärandet livslångt. Detta är en anledning till att jag kör vidare. Kunskap är alltid kul då den vidgar dina glasögon och gör att du ser så mycket mer.