Engelska för lärare i åk 1?3. Ingår i lärarlyftet
Kort om kursen
Våren 2026 erbjuder Göteborgs universitet kursen Engelska för lärare i åk 1–3 inom Lärarlyftet. Kursen breddar din behörighet, stärker din ämneskompetens och gör dig tryggare i din yrkesroll. Du utvecklar både dina egna språkkunskaper och din undervisningsförmåga utifrån språkdidaktisk teori och praktik. Fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt där elevernas resurser ses som en tillgång. Undervisningen sker huvudsakligen på engelska.
Om utbildningen
Med kursen Engelska för lärare i åk 1-3. Ingår i lärarlyftet breddar du din behörighet, ökar din ämneskompetens och därmed ges möjlighet att bli ännu tryggare i din yrkesroll. I kursen integreras egen utveckling av färdigheter i engelska med språkdidaktisk teori och praktik. Engelska används som undervisnings- och kommunikationsspråk i kurslitteratur, undervisning och diskussioner. Utifrån en kommunikativ och handlingsorienterad språksyn fokuserar kursen på språkutvecklande arbetssätt där elevers språkliga resurser och erfarenheter ses som en tillgång. Syftet är att ge kursdeltagarna möjlighet att utveckla en engagerande undervisning i engelska för yngre elever baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Kursen är indelad i fyra delmoment vilka läses integrerat på halvfart under en termin och är uppbyggd runt fem-sex heldagar på distans och en tvådagars campusträff i mitten av terminen. Under dessa dagar varvas föreläsningar, seminarier och workshoppar. Mellan träffarna har deltagarna olika uppgifter att genomföra, både individuellt och i grupp.
1. Språkdidaktik, flerspråkiga perspektiv och inkluderande undervisning för yngre elever
Delmomentet behandlar språkdidaktiska perspektiv i engelskundervisning för yngre elever, med fokus på en kommunikativ och handlingsorienterad språksyn. Innehållet vilar på aktuell forskning om flerspråkig språkutveckling samt på beprövade metoder för engelskundervisning och barns språkutveckling.
Syftet är att stärka kursdeltagarnas förmåga att använda varierade arbetssätt som möter elevers olika språkliga behov och främjar motivation och nyfikenhet. Elevers språkliga och kulturella bakgrund ses som en tillgång i språkinlärningen. Bedömning diskuteras som en integrerad del av undervisningen, med fokus på hur den kan vävas in i planering och genomförande.
2. Engelskspråkig barnlitteratur och estetiska uttrycksformer
Detta delmoment behandlar engelskspråkig barnlitteratur och hur denna kan användas för att utveckla såväl språkliga som estetiska färdigheter hos yngre elever i åldern 6–9 år. Exempel på aktiviteter i fokus är boksamtal, storytelling, dramatiseringar, högläsning och lekar samt interaktion och samtal om bilderböcker.
3. Engelsk grammatik och språkstruktur
Undervisningen syftar till att dels utveckla kursdeltagarnas egen grammatiska förståelse och språkliga färdighet, dels deras ämnesdidaktiska förmåga att utifrån språkdidaktiska överväganden inkludera grammatiska strukturer genom varierande arbetsformer, som exempelvis lekfulla aktiviteter, spel, sånger och praktiska moment. Delmomentet utgår från ett flerspråkigt perspektiv och belyser hur grammatiska element och strukturer i engelskan kan relateras till elevernas språkliga repertoarer, tidigare erfarenheter och kunskaper på olika språk.
4. Fonetik och muntlig kommunikativ förmåga
Detta delmoment fokuserar på att ge kursdeltagarna verktyg för att arbeta med det engelska ljudsystemet på ett kontrastivt och inkluderande sätt.
Kursdeltagarna ges möjlighet att dels utveckla sin egen förmåga att uttrycka sig muntligt på ett för yrkesutövningen adekvat sätt, dels synliggöra hur språkdidaktiska aktiviteter hur språkdidaktiska aktiviteter som uppmärksammar uttal och språklig variation kan bidra till att utveckla yngre elevers muntliga deltagande i klassrummet.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom aktivt förberett deltagande i obligatoriska seminarier/workshoppar, muntliga och skriftliga examinationer samt genomförande av ett undervisningsmoment i egen klass med digitalt besök av kurslärare och medkursdeltagare.
Behörigheter och urval
Behörighet
Tillträde till kursen har den som är anställd lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot åk 1?3 utan att vara ämnesbehörig.
Därutöver krävs att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärares deltagande.