Kursplan

Engelska för lärare i åk 1–3. Ingår i lärarlyftet

English for teachers, year 1-3

Kurs
LLEN13
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3233
Ikraftträdandedatum
2025-09-09
Beslutsdatum
2025-09-09
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Språkdidaktik för yngre elever, flerspråkiga perspektiv och inkluderande undervisning, 8
Engelskspråkig barnlitteratur och estetiska uttrycksformer, 2
Engelsk grammatik och språkstruktur, 3
Fonetik och muntlig kommunikativ förmåga, 2

Inplacering

Kursen ges som uppdragskurs inom ramen för lärarlyftet

Huvudområde med fördjupning

Används ej - GXX Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Ämnesgrupp

Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt

Behörighetskrav

Tillträde till kursen har den som är anställd lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot åk 1–3 utan att vara ämnesbehörig.

Därutöver krävs att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärares deltagande.

Innehåll

Kursen är indelad i fyra delmoment som syftar till att ge kursdeltagarna både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, baserade på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på att utveckla förmågan att skapa en inkluderande och engagerande språkundervisning i engelska för yngre elever genom varierande arbetssätt och arbetsformer för att möta elevers olika behov och förutsättningar.

1. Språkdidaktik, flerspråkiga perspektiv och inkluderande undervisning för yngre elever

Detta delmoment fokuserar på språkdidaktiska perspektiv i undervisningen av engelska för yngre elever. Det ämnesteoretiska innehållet tar sin utgångspunkt i den kommunikativa och handlingsorienterade språksyn som uttrycks i styrdokumenten och GERS (Gemensam europeisk referensram för språk), baserad på andra- och tredjespråksforskning och teorier samt beprövade metoder om språkundervisning, motivation och barns språkutveckling. Undervisningen i detta delmoment syftar till att utveckla kursdeltagarnas förmåga att använda varierande arbetssätt och arbetsformer för att möta elevernas olika språkliga förutsättningar och behov och stärka elevers motivation, nyfikenhet och intresse. I detta arbete inkluderas elevers språkliga och kulturella bakgrund som en resurs i tillägnandet av engelska.
Delmomentet fokuserar på vikten av att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö där eleverna känner tilltro till att använda och utveckla sin engelska. Diskussioner om bedömning ingår som en integrerad del av det didaktiska innehållet genom att kursdeltagarna får diskutera och praktisera hur former för bedömning kan integreras i planering och genomförande av olika lektionsinnehåll och arbetsformer.

2. Engelskspråkig barnlitteratur och estetiska uttrycksformer

Detta delmoment behandlar engelskspråkig barnlitteratur och hur denna kan användas för att utveckla såväl språkliga som estetiska färdigheter hos yngre elever i åldern 6–9 år. I kursmomentet ingår att kursdeltagarna får bekanta sig med varierande arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i engelskspråkig barnlitteratur för att stimulera elevers språkutveckling och nyfikenhet. Exempel på aktiviteter i fokus är storytelling, dramatiseringar, högläsning och lekar samt interaktion och samtal om bilderböcker. I boksamtal och andra litterära diskussioner ska kursdeltagarna beakta hur olika genusperspektiv och kulturella skildringar framställs och hur dessa påverkar elevernas förståelse av kön, normer och kulturella värderingar.

3. Engelsk grammatik och språkstruktur

Detta delmoment fokuserar på grundläggande ämnesteoretiska kunskaper om grammatik och språkstruktur i engelska, med särskild relevans för undervisning av engelska för yngre elever.
Undervisningen syftar till att dels utveckla kursdeltagarnas egen grammatiska förståelse och språkliga färdighet, dels deras ämnesdidaktiska förmåga att utifrån språkdidaktiska överväganden förmedla grammatiska strukturer genom varierande arbetsformer, som exempelvis lekfulla aktiviteter, spel, sånger och praktiska moment. Delmomentet utgår från ett flerspråkigt perspektiv och belyser hur grammatiska element och strukturer i engelskan kan relateras till elevernas språkliga repertoarer, tidigare erfarenheter och kunskaper på olika språk.

4. Fonetik och muntlig kommunikativ förmåga

Detta delmoment fokuserar på att ge kursdeltagarna verktyg för att arbeta med det engelska ljudsystemet på ett kontrastivt och inkluderande sätt. Det ämnesdidaktiska innehållet består av praktiska moment och varierade arbetsformer som fokuserar på uttal, intonation och rytm i tal, och ger kursdeltagarna strategier för att skapa undervisningssituationer som främjar kommunikation och språkutveckling. Delmomentet relaterar till kursplanen för engelska i årskurs 1–3 genom att kursdeltagarna dels utvecklar sin egen förmåga att uttrycka sig muntligt på ett för yrkesutövningen adekvat sätt, dels synliggöra hur språkdidaktiska aktiviteter som involverar uttal kan bidra till att utveckla yngre elevers förmåga att uttrycka sig muntligt i praktiska övningar.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• utveckla kunskaper och medvetenhet om flerspråkig språkutveckling och engelskundervisning i relation till elevers språkliga resurser och tidigare erfarenheter,
• utveckla kunskaper och medvetenhet om hur elevers flerspråkiga resurser kan stödja och samspela med utvecklingen av engelska,
• analysera och tillämpa metoder för att integrera elevers språkliga resurser i engelskundervisningen och främja deras flerspråkiga språkutveckling,
• förklara centrala begrepp i grundskolans kursplan,
• beskriva hur modern engelskspråkig barnlitteratur kan användas i undervisningen,
• beskriva grundläggande egenskaper i engelskans fonetik ur ett kontrastivt och flerspråkigt perspektiv,
• beskriva grundläggande grammatiska strukturer i engelskan ur ett kontrastivt och flerspråkigt perspektiv,
• redogöra för syftena med och de grundläggande principerna för nationella diagnos- och provmaterialen i engelska (årskurs 1–6)

Färdigheter och förmåga

• tillämpa språkutvecklande arbetssätt och använda olika estetiska uttrycksformer samt litteratur för att främja elevers lärande i engelska,
• tillämpa fonetiska kunskaper för att kunna utveckla såväl sin egen som elevers muntliga kommunikation, med beaktande av elevers olika språkliga erfarenheter,
• använda engelska för muntlig och skriftlig kommunikation på ett för professionen adekvat sätt, anpassat efter mottagare, syfte och situation,
• ge exempel på hur val av innehåll och undervisningsstrategier kan påverka elevers lärande i engelska,
• ge exempel på undervisningsmaterial och arbetsformer som kan stödja elevers lärande i engelska,
• analysera kursplanen i engelska för grundskolan i relation till den kommunikativa och handlingsorienterade språksynen,
• analysera nationella och internationella material för bedömning och dokumentation av elevers lärande i engelska

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• kritiskt reflektera över hur val av material och arbetssätt kan påverka elevers lärande i engelska utifrån språkliga, didaktiska och interkulturella aspekter.

• kritiskt reflektera över hur litterära skildringar av kön och kultur kan påverka elevers förståelse av språk, normer och värderingar i engelskundervisningen.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är uppbyggd dels runt heldagar på distans via Zoom, dels med två campusdagar. Under dessa dagar varvas föreläsningar, seminarier och workshoppar. Mellan kurstillfällena får deltagarna olika uppgifter att genomföra både individuellt och i grupp. Deltagarna förväntas dessutom pröva och genomföra vissa undervisningsaktiviteter med elever.

Undervisningsspråk: engelska.
Undervisningsinslag och kurslitteratur på svenska förekommer.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom aktivt förberett deltagande i obligatoriska seminarier/workshoppar, muntliga och skriftliga examinationer samt genomförande av ett undervisningsmoment i egen klass med digitalt besök av kurslärare och medkursdeltagare.

Kursdeltagare som inte deltagit vid ett obligatoriskt moment i kursen erbjuds, inom ramen för avtalsperioden, ett nytt tillfälle eller en alternativ uppgift.

Vid särskilda tillfällen kan examinator medge komplettering. 

Kursdeltagare vars examination underkänts kan inom ramen för avtalsperioden göra omexamination.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att nå betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinerande moment är bedömda som godkända.

För att nå betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på 10 av 15 hp.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation används och dator med
internetuppkoppling krävs. En separat webbkamera och headset kan krävas om ljud och bild inte fungerar tillfredsställande utan sådan utrustning.