Solpaneler
Alice skriver en uppsats om energisäkerhet i Europa.
Foto: Andreas Gücklhorn

Alice har fått en ny vän från Filippinerna

Alice Wall läser masterprogrammet international administration and global governance (IAGG) och tycker att det är väldigt berikande att studera tillsammans med internationella studenter.

Hej Alice, vem är du? Berätta lite om dig själv

Jag bor i Mölndal, strax utanför Göteborg, och har sedan tidigare en kandidatexamen i globala studier med inriktning internationella relationer. Just nu läser jag mitt sista halvår på min masterutbildning där jag skriver en uppsats om energisäkerhet i Europa, med fokus på EU:s och Rysslands relationer.

Vad var det som lockade dig att läsa IAGG?

Under kandidaten blev jag intresserad av internationella frågor – EU som aktör, global styrning och internationella samhällsfrågor. Programmet intresserade mig eftersom jag ville vidareutbilda mig i att göra policyanalyser och lära mig mer om globalt samarbete.

Uppfyller utbildningen dina förväntningar så här långt?

Ja det gör den verkligen! De internationella möjligheterna jag får i samband med den här utbildningen är betydligt större än om jag enbart hade läst en kandidat, vilket blev tydligt när jag sökte praktik utomlands. Jag är mer kvalificerad nu än tidigare.

Vilka moment har du tyckt bäst om hittills och varför?

Jag tyckte vår kurs inom europeisk energi och miljöpolitik vad väldigt spännande och gav många idéer inför masteruppsatsen. Jag fick många nya perspektiv och en inblick i hur eventuellt kärnkraftsavfall och dess hantering kan komma att bli relevant i arbetet mot en hållbar utveckling och i omställningen till ren energi.

Hur är det att studera på engelska tillsammans med internationella studenter?

Det är väldigt roligt och extremt givande för att förbättra sin engelska. Man blir mycket mer bekväm i att både skriva och tala engelska vilket jag först trodde skulle vara en av de stora omställningarna. Det är också väldigt roligt att knyta internationella kontakter och lära oss av varandra. Jag har fått en ny nära vän här som är från Filippinerna. Där har de helt andra perspektiv på internationella frågor än vad vi har i Europa, vilket har varit väldigt intressant att få lära sig.

Har du något drömjobb?

Jag hade gärna jobbat med policyanalyser och omställning till hållbar utveckling inom läkemedelsbranschen eftersom jag tycker att det är en extremt spännande och föränderlig bransch. Ett drömjobb hade varit att jobba med säkerhetsfrågor i Europaparlamentet.

Alice Wall.

FAKTARUTAN

Namn: Alice Wall.

Ålder: 25.

Kommer från: Stenungsund/Göteborg.

Kandidatutbildning: Globala studier, Göteborgs universitet.

Gör på fritiden: Tränar, är med vänner och familj och rider.

Det bästa med Göteborg: Att vi är mycket skönare än stockholmare! Men också närheten till havet och att det är en väldigt mysig stad.