Christine Fredriksson
Universitetslektor
Institutionen för språk ochOm Christine Fredriksson
Lärare i tysk språkvetenskap
- Telefon-/besökstid: Enligt överenskommelse
Bakgrund
Hur lär vi oss ett främmande språk? Denna fråga fångade tidigt mitt intresse när jag jobbade som universitetsadjunkt och som gymnasielärare i tyska och ledde till att jag gick forskarutbildningen som doktorand vid Uppsala universitet. Jag disputerade på avhandlingen Erwerbsreihenfolge, Erwerbssphasen und Entwicklungssequenzen: Zum Erwerb der deutschen Verbalmorphologie durch schwedische Schülerinnen und Schüler 2006.
Efter disputationen fortsatte jag som gymnasielärare i tyska och blev universitetslektor i tyska vid Högskolan Dalarna 2010. Sedan 2015 är jag universitetslektor i tyska med inriktningen språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet.
Undervisning
Jag undervisar främst grammatik, språkvetenskap och språkdidaktik på grund- och avancerad nivå och handleder kandidat- och magister/masteruppsatser. Jag är även biträdande handledare till en doktorand i engelska.
Forskning
Mitt forskningsintresse gäller främst frågor som rör språkinlärning och språkundervisning. Jag är speciellt intresserad av kognitiva aspekter vid två- och flerspråkighet, så som kognitiva processer vid bearbetning av språklig information, sambandet mellan interaktion, input och output samt utvecklingen av grammatiska strukturer i ett inlärarspråk.
På senare år har jag även inriktat mig på språkinlärning via digitala medier, CMCL. I min nuvarande forskning undersöker jag interaktionsmönster i textbaserade studentchattar. Bland annat intresserar jag mig för imitation som en strategi för att lära sig lexikaliska, morfologiska och syntaktiska enheter.
Ett annat område jag forskar i är elevers skrivutveckling med hjälp av explicit skrivundervisning.
Projekt
Jag medverkar för nuvarande i ett Erasmus+ projekt: "Learning scenarios to support language and culture education for heterogenious school classes" (E-LearnScene).
Jag har haft uppdrag från Skolverket som samordnare för modulen "Skriftlig produktion och interaktion" inom fortbildningssatsningen "Språksprånget".
Jag har medverkat i ett internationellt Tempusprojekt "Consortium for Modern Language Teacher Education (CoMoLTE).
-
Students’ Engagement and Written Production in Project-Based Language Learning: The Potential of Using Learner-Generated
Content
Christine Fredriksson, Marjan Asgari, Ferran Suñer
Conference Proceedings. Innovation in Language Learning 2022 - 2023 -
Gebrauchsbezogene Grammatik für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache im mehrsprachigen
Kontext
-
Gymnasieelevers arbete med och attityder till
processkrivning i moderna
språk
Christina Rosén, Christine Fredriksson
HumaNetten - 2022 -
The Effect of Process-Oriented Writing on Text Quality and Students’ Attitudes Towards Writing in a
Third
Language
Christina Rosén, Christine Fredriksson
14th International Conference Innovation in Language Learning. Hybrid Edition. Conference Proceedings. Florence 11–12 November 2021. - 2021 -
Ich kan – ich könne – ich kann. Eine Reise schwedischer Schüler durch die Welt der
deutschen
Verben
Christine Fredriksson
Göteborger Arbeitspapiere zur Sprachwissenschaft - 2021 -
Die DaF-Lehrerausbildung in Schweden – Zwischen Pädagogik, Fachstudium, Sprachdidaktik und
Praxis
Christine Fredriksson, Rosén Christina
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht - 2020 -
Språk- och
skrivutveckling
Christine Fredriksson, Christina Rosén
Skolverket/Lärportalen: Del 1 i Språksprångets modul 2 Skriftlig produktion och interaktion - 2019 -
Elevrespons - elevers samarbete i skriftlig
produktion
Christine Fredriksson
Skolverket/Lärportalen: Del 8 i Språksprångets modul 2: Skriftlig produktion och interaktion - 2019 -
Att skriva i en digital
miljö
Kent Fredholm, Christine Fredriksson
Skolverket/Lärportalen: Del 4 i Språksprångets modul 2 Skriftlig produktion och interaktion - 2019 -
Lernerstrategien
Christine Fredriksson
Sprachen lehren / Jörg Roche (Hg.) - 2019 -
Geflüchtete Kinder in Schweden. Mehrsprachigkeit im sprachintegrierenden
Fachunterricht
Christine Fredriksson
Fremdsprache Deutsch - 2018 -
Review of: Sabine Dengscherz, Martin Businger & Jaroslava Taraskina (Hrsg.).Grammatikunterricht zwischen Linguistik und Didaktik. DaF/DaZ-lernen und lehren im Spannungsfeld von Sprachwissenschaft, empirischer Unterrichtsforschung und
Vermittlungskonzepten.
Christine Fredriksson
Taylor & Francis, Studia Neophilologica - 2015 -
The influence of group formation on learner participation, language complexity, and corrective behaviour in synchronous written chat as part of academic German
studies
Christine Fredriksson
ReCALL - 2015 -
Review of Kristof Baten: The acquisition of the German case system by foreign language
learners
Christine Fredriksson
Studia Neophilologica - 2014 -
Strategien im L2-Erwerb. Eine kritische
Diskussion.
Christine Fredriksson
Moderna Språk - 2014 -
”Ich habe gefährt – ett fel eller ett
framsteg?“
Christine Fredriksson
ASLA:s skriftserie - 2009 -
Erwerbsphasen, Entwicklungssequenzen und Erwerbsreihenfolge: zum Erwerb der deutschen Verbalmorphologie durch schwedische Schülerinnen und
Schüler