Christine Fredriksson
Universitetslektor
Institutionen för språk ochOm Christine Fredriksson
Lärare i tysk språkvetenskap
- Telefon-/besökstid: Enligt överenskommelse
Bakgrund
1998 och 2003 studier i bland annat tyska, svenska och litteraturvetenskap vid Högskolan i Trollhättan/Uddevalla, Göteborgs universitet, Uppsala universitet. 1998-2004 universitetsadjunkt i tyska vid Högskolan Trollhättan/Uddevalla. 2001-2010 gymnasielärare i tyska 2003-2006 forskarutbildning i tyska (språkvetenskap) vid Uppsala universitet 2006 disputation på den språkvetenskapliga avhandlingen Erwerbsreihenfolge, Erwerbssphasen und Entwicklungssequenzen: Zum Erwerb der deutschen Verbalmorphologie durch schwedische Schülerinnen und Schüler. 2010-2015 universitetslektor i tyska vid Högskolan Dalarna, inriktningsansvar för tyska inom ämneslärarprogrammet 2012-2015 ämnesföreträdare för tyska 2013-2015 koordinator vid Högskolan Dalarna för ett med EU-medel finansierat projekt inom TEMPUS programmet: CoMoLTE (Consortium for Modern Language Teacher Education) Sedan januari 2015 universitetslektor i tyska vid Göteborgs universitet.
Undervisning
Jag undervisar på kurser från grund-, fortsättnings- och fördjupningsnivå till avancerad nivå i tyska (språkvetenskap) och handleder kandidat- och magister/masteruppsatser. Jag undervisar även i språkdidaktik inom ämneslärarprogrammet.
Forskning
Pågående forskningsprojekt
I min nuvarande forskning undersöker jag interaktionsmönster i textbaserade studentchattar i ett lärandeperspektiv. Bland annat intresserar jag mig för imitation som en strategi för att lära sig lexikaliska, morfologiska och syntaktiska enheter. Inom samma område ”datormedierad kommunikation” undersöker jag också svenska skolelevers användning av elevdatorer och potentialen att utveckla språket för kommunikativa syften.
Ett annat område jag forskar i är elevers och studenters läs- och skrivutveckling mot en akademisk skrivkompetens.
Forskningsintressen:
Inlärning av tysk grammatik i ett kognitivt perspektiv Tysk morfologi Kontrastiv lingvistik CALL/CMCL – datormedierad kommunikation och språkinlärning
-
Die DaF-Lehrerausbildung in Schweden – Zwischen Pädagogik, Fachstudium, Sprachdidaktik und
Praxis
Christine Fredriksson, Rosén Christina
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht - 2020-01-01 -
Språk- och
skrivutveckling
Christine Fredriksson, Christina Rosén
Skolverket/Lärportalen: Del 1 i Språksprångets modul 2 Skriftlig produktion och interaktion - 2019-01-01 -
Elevrespons - elevers samarbete i skriftlig
produktion
Christine Fredriksson
Skolverket/Lärportalen: Del 8 i Språksprångets modul 2: Skriftlig produktion och interaktion - 2019-01-01 -
Att skriva i en digital
miljö
Kent Fredholm, Christine Fredriksson
Skolverket/Lärportalen: Del 4 i Språksprångets modul 2 Skriftlig produktion och interaktion - 2019-01-01 -
Lernerstrategien
Christine Fredriksson
Sprachen lehren / Jörg Roche (Hg.) - 2019-01-01 -
Geflüchtete Kinder in Schweden. Mehrsprachigkeit im sprachintegrierenden
Fachunterricht
Christine Fredriksson
Fremdsprache Deutsch - 2018-01-01 -
Review of: Sabine Dengscherz, Martin Businger & Jaroslava Taraskina (Hrsg.).Grammatikunterricht zwischen Linguistik und Didaktik. DaF/DaZ-lernen und lehren im Spannungsfeld von Sprachwissenschaft, empirischer Unterrichtsforschung und
Vermittlungskonzepten.
Christine Fredriksson
Taylor & Francis, Studia Neophilologica - 2015-01-01 -
The influence of group formation on learner participation, language complexity, and corrective behaviour in synchronous written chat as part of academic German
studies
Christine Fredriksson
ReCALL - 2015-01-01 -
Review of Kristof Baten: The acquisition of the German case system by foreign language
learners
Christine Fredriksson
Studia Neophilologica - 2014-01-01 -
Strategien im L2-Erwerb. Eine kritische
Diskussion.
Christine Fredriksson
Moderna Språk - 2014-01-01 -
”Ich habe gefährt – ett fel eller ett
framsteg?“
Christine Fredriksson
ASLA:s skriftserie - 2009-01-01 -
Erwerbsphasen, Entwicklungssequenzen und Erwerbsreihenfolge: zum Erwerb der deutschen Verbalmorphologie durch schwedische Schülerinnen und
Schüler
Christine Fredriksson
- 2006-01-01