Studenten Melissa har ett stort intresse för kost

Melissa Mjöberg har ett stort intresse för kost. När hon sökte universitetsutbildning föll valet först på en annan utbildning. Hon kom inte in och tänkte då "mellanlanda" på utbildningen Hälsopromotion med inriktning mot kost i Göteborg.
- Nu är jag helt fast och har inga planer på att läsa vidare till dietist, istället vill jag bli duktig på att främja hälsa, och där ger min utbildning en gedigen grund att stå på.

Flera ämnen som vi läser första året är en utmaning.
– Då lär vi oss mycket av grundkunskaperna i kostvetenskapen. Det blir roligare ju mer vi lär oss. Även litteraturen blir enklare att förstå och tolka ju bättre kunskapen blir. Utbildningen är bitvis tuff men hade inte alla moment funnits i utbildningen så hade jag nog varit besviken. Tänk vad mycket jag kan när jag går ut!

Du lär dig att strukturera upp ditt arbete och ta eget ansvar.
– Det är bra att kunna när arbetslivet väntar. Utbildningen lever upp till alla förväntningar och mycket mer. Den ger mig mycket kunskap både om kost och andra faktorer som påverkar vår hälsa, som fysisk aktivitet, stress, återhämtning och vår miljö som omger oss både på arbetet och hemma.

Praktik i två olika verksamheter

Melissa kommer inom ramen för utbildningen att praktisera på två verksamheter som drivs av Bräcke Diakoni.
– Den ena verksamheten är "Ett steg till" som handlar om vuxna som via Arbetsförmedlingen behöver hjälp att komma ut i arbetslivet. Den andra verksamheten "TriBus" är ett hunddagis där personer med fysisk funktionsnedsättning praktiserar.

Det finns olika idéer om vad Melissa ska göra under praktiken.
– Det blir nog en kombination av att hålla i workshops med olika teman varvat med individuella samtal.

Melissa har även kontakt med Folktandvården.
– Jag ska använda mig av en uppföljningsmetodik "Helhetsmetodiken" under denna period som de introducerat för mig.

Främja hälsa både i privat och offentlig verksamhet

Melissa menar att utbildningen är bred.
– Den täcker en kunskapslucka som finns på arbetsmarknaden just nu. Det finns hur mycket jobb som helst för hälsovetare inom alla områden. Det syns kanske inte på antalet jobbannonser utan vi får istället berätta om vår kunskap så att arbetsgivaren förstår att ett behov finns.

Ser positivt på den framtida yrkesrollen.
– Behovet av vår kunskap på arbetsmarknaden är stor och efter avslutad utbildning kan vi arbeta med många olika saker. Hälsovetare är ett brett begrepp och vi kan till exempel arbeta med att främja hälsa både i privat och offentlig verksamhet.

Kunskap om vår hälsa

Utbildningen ger kunskap för att hjälpa andra människor att förbättra sin hälsa.
– Det gör att även vi får ett bättre tankesätt kring vår egen hälsa. Det är med andra ord en utbildning som både ger arbetsrelaterad kunskap men även kunskap om hur jag själv kan tänka och göra för att må bra.

Vidare studier lockar

Efter praktiken är det dags för kandidatuppsats.
– I höst vill jag läsa en masterutbildning som har med hälsofrämjande arbeta att göra. Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, har en master som jag är intresserad av.

Melissa kommer själv från Göteborg, hon beskriver studentlivet på följande vis.
– Det mesta finns här, trevliga människor, bra restauranger och caféer, fin natur och så vidare. Göteborgs universitet har flera olika studentkårer som anordnar studentaktiviteter för den som vill träffa andra studenter. Jag skulle säga att alla förutsättningar finns!

En brokig resa

På gymnasiet läste Melissa teater och var därför inte behörig till alla utbildningar när hon skulle söka sig vidare till universitet. Hon läste upp några ämnen på Komvux och därefter läste hon en termin på en KY-utbildning som hade fokus på hälsa och turism.
– Där insåg jag att jag ville läsa mer om kostens påverkan på hälsan. Efter det började jag på utbildningen Hälsopromotion med inriktning kostvetenskap på institutionen för kost- och idrottsvetenskap i Göteborg.

Fakta & tips

Om Melissa Mjöberg

Ålder: 26 år
Intressen: Träning i alla möjliga former, gärna styrketräning och löprundor i naturen. Är matnörd som både älskar att laga och äta mat. Tycker mycket om att resa och är djurvän. Jag har även haft turen att hitta en utbildning som också är ett intresse.

Melissas tips till de som är nyfikna på utbildningen:

• Läs på om utbildningen, ta gärna kontakt med en studievägledare på institutionen.
  • Är du fortfarande intresserad när du läst på och vet mer, sök!
  • Tänk på att det första året är krävande, ge det tid, hoppa inte av första året då det är mycket baskunskaper inom exempelvis kemi, fysiologi och så vidare. Du kommer vara tacksam för kunskaperna när du läser andra och tredje året.
  • Ha tillit till att det finns en tanke med varje kurs.
  • Att välja denna utbildning är det bästa jag gjort!

Studiebakgrund:

• Hälsopromotion med kostvetenskap som inriktning på institutionen för kost- och idrottsvetenskap i Göteborg.
  • En termin på en KY-utbildning med fokus på hälsa och turism
  • Komvux
  • Gymnasieutbildning inom teater