Stående ovationer och starka känslor när Denis Mukwege mötte studenter och anställda vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Salen på medicinarberget var mer än full när Denis Mukwege, vinnare av Nobels fredspris 2018, tillika ny hedersdoktor vid Sahlgrenska akademin, höll en exklusiv föreläsning. Denis Mukwege som till vardags arbetar som kirurg med inriktning mot gynekologi vid Panzisjukhuset i Demokratiska republiken Kongo, berättade om sin gärning för att hjälpa tusentals våldtagna kvinnor och barn med svåra skador i underlivet som uppstått i samband med krig, konflikt och våld.

Denis Mukwege talade också om den holistiska vårdmodell som används framgångsrikt vid Panzisjukhuset där kvinnor får tillgång till både medicinsk, psykologisk och social hjälp men han berättade även om det våld och förföljelser som han själv, patienterna och sjukhusets övriga anställda utsatts för.

Dr Mukwege avslutade med att berätta att han trots alla motgångar känner hopp och att han drömmer om framtida jämställdhet och någon form av upprättelse för dem som utsatts för sexuellt våld. Föreläsningen avslutades med en frågestund och en lång, stående ovation av en märkbart berörd åhörarskara.