Robert Aschberg föreslås till ny innehavare av familjen Hjörnes gästprofessur i praktisk journalistik.

Bild: Robert Aschberg. Foto: Ulf Berglund/TV3Robert Aschberg, journalist och programledare, föreslås av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet (JMG) som ny innehavare av familjen Hjörnes gästprofessur i praktisk journalistik. Syftet med gästprofessuren är att tillföra studenter och lärare erfarenheter och impulser från kvalificerad yrkeserfarenhet. Till innehavare utses den som gjort betydande insatser inom svensk och utländsk journalistik.

Aschberg började sin journalistiska bana som reporter på Saxons Veckotidning 1979. Han övergick 1980 till Expressen där han arbetade fram till 1987 då han var med om att starta Tidningen Z. År 1988 gick han till TV3 som programledare och TV-producent, och var med om att starta produktionsbolaget Strix Television. Från TV3:s start i slutet av 1980-talet var Aschberg programledare för en rad kontroversiella program, bland annat debattprogrammet Diskutabelt. Under 1990-talet ledde han programserier under eget namn, som exempelvis Ikväll Robert Aschberg och Aschberg fredag. Han har även varit programledare för dokusåpor som Expedition Robinson.

Aschberg har sedan 1995 varit kolumnist på Aftonbladet, och är sedan 2011 programledare för Aschberg som sänds i Sveriges första kommersiella pratradio Radio1. Han fick 1991 Stora Journalistpriset (med Stina Dabrowski) och har ett flertal gånger fått Aftonbladets TV-pris som årets manliga TV-personlighet. Under början av 1980-talet gav han under pseudonymen Otto Ruben Svensson ut två satiriska och på den tiden mycket uppmärksammade böcker; Brev och Kunglig hovleverantör.

Motivering:
Robert Aschberg har i över 30 års verkat inom snart sagt alla genrer och alla slags medier; press, radio, TV och webb. Få svenska journalister kan uppvisa en sådan mångsidighet. Han är för många en kontroversiell journalist och TV-personlighet. Han sticker ut och tar plats, och har under sin karriär blandat högt och lågt. Robert Aschbergs viktiga roll i svensk TV-historia och betydelse för etableringen och utvecklingen av kommersiell television kan dock knappast överskattas.

JMG vid Göteborgs universitet har under mer än 20 år haft gästprofessorer som gett stimulans till studenter och lärare. Under dessa år har vi önskat spegla den mångfald och variation som finns i svensk journalistik. Robert Aschberg bidrar genom sin unikt breda erfarenhet till denna mångfald. Han kan genom sin erfarenhet av att verka som journalist i en kommersiell miljö visa hur JMG:s journaliststudenter i ett allt tuffare medielandskap kan arbeta med bibehållen integritet och självständighet.

Bild: Robert Aschberg. Foto: Ulf Berglund/TV3

***
Beredningsgruppen för familjen Hjörnes gästprofessur i praktisk journalistik består av professor Kent Asp (ordförande), Ingrid Elam, dekanus för konstnärlig fakultet, fil dr Marina Ghersetti och universitetsadjunkt Maria Jervelycke Belfrage, företrädare för journalistlärarna, professor Monika Djerf-Pierre och professor Mats Ekström, företrädare för forskningen, och Sophia Nilsson, studeranderepresentant.

Mer information kan ges av professor Kent Asp:
Kent.Asp@jmg.gu.se
031-18 61 62 eller 031-786 12 28