RIU-student uttagen till truppen i Student-VM i triathlon

Nicklas Gunnarsson, RIU-student vid Göteborgs universitet är uttagen till truppen i Student-VM i triathlon som arrangeras i Kalmar 1-2 september 2018. – Det känns väldigt bra och stort! Det har varit säsongens stora mål då det är på "hemmaplan" i Kalmar och innebär ett första landslagsuppdrag för min del. Det är inte klart vilka som kommer men många nationer är representerade och det kommer att bli spännande lopp.

Lust till akademiska studier och idrott

Nicklas menar att det med bra planering och lust till både studier och idrott går bra att kombinera akademiska studier med elitidrott inom ramen för RIU i Göteborg.
– Dagarna blir ofta långa, särskilt schematunga kurser. Det är dock skönt att kunna varva kroppslig aktivitet med att sitta ner och läsa. Det är också skönt att ha universitet bakom mig och att veta att jag kan genomföra studierna i min egen takt.

Nicklas Gunnarsson, Foto: Adam Kjellström

De senaste sex åren har Nicklas tränat och tävlat i triathlon, först under gymnasietiden och nu på universitet.
– Att studera vid sidan av har fungerat bättre än att arbeta då det skapar mer frihet i schemat. Jag satsar och har alltid tävlat i kortdistans samt olympisk distans. Efter juniortiden med någon JSM-medalj har jag nu etablerat mig som senior med ett stafett SM-brons, en femteplats individuellt på SM och en femteplats i Svenska cupen.

Efter studierna

Om livet efter studierna säger han följande.
– Att tävla i triathlon på heltid är inte något alternativ för särskilt många. Helst skulle jag vilja fortsätta kombinera psykologin och idrotten ytterligare några år.

Om Nicklas Gunnarsson

Född: 1996 i Göteborg
Utbildning: Studerar på Psykologprogrammet på Göteborgs universitet och är nu på sin tredje termin som RIU-student
Nickas tips till de som är nyfikna på RIU och utbildningen på Göteborgs universitet: Prata med ditt förbund och din studievägledare och hör efter vad det kan innebära för dig och om du når upp till den nivå som krävs. Kombinationen idrott och studier kan snarare vara en fördel än en extra belastning och ger otroligt mycket erfarenheter. Och att kombinera blir väldigt mycket lättare som RIU-student.

Om RIU

Läs mer om Riksidrottsuniversitetet - RIU: https://iki.gu.se/utbildning/studier-elitidrott

Foto: Adam Kjellström