Modersmålsundervisning hindrar inte elevers utveckling av svenska

Det skriver 22 språkforskare, däribland Tommaso Milani och Julia Prentice på institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, i Svenska Dagbladet idag med anledning av Internationella modersmålsdagen.

”International Mother Language Day" instiftades av UNESCO 1999 och är en årligt återkommande högtidsdag som syftar till att främja språklig och kulturell mångfald, och flerspråkighet. Dagen har firats sedan februari 2000 vilket gör att den uppmärksammas för tjugonde gången i år. Modersmålets betydelse för barns utbildning, familjens välbefinnande och samhällets sociala sammanhållning är lika relevant idag som den alltid varit.

Det finns däremot ett växande hot mot modersmålsundervisningen i Sverige. Ett exempel på detta är avskaffandet av modersmålsundervisningen, som är ett uttalat mål i Sverigedemokraternas utbildningsprogram. Det är en av poängerna i dagens debattartikel i Svenska Dagbladet.

- Vi kan se konsekvenserna av detta redan nu. Mål och åtgärder av

Tommaso Milani, professor vid institutionen för svenska språket

den här typen strider mot gällande lagstiftning i Sverige som betonar att den enskilde ska ges möjlighet att utveckla och använda sitt modersmål. Dessa åtgärder också går emot forskningsresultat som visar att modersmålsundervisningen inte bara stödjer utvecklingen av barnets modersmål, utan också utvecklingen av det svenska språket. Dessutom har det visat sig att om man känner till sitt ursprung och får tillgång till sin kulturella bakgrund leder detta till en ökad identifikation med det nya hemlandet. Det innebär alltså att integration uppnås mer effektivt med modersmålsundervisningen, säger Tommaso Milani.

I debattartikeln konstateras också att istället för att minska på modersmålsundervisningen borde vi utöka den. Det skulle vara till fördel för både barnen och det svenska samhället.

Läs debattartikeln ”Felaktig grundsyn bakom SD:s språkpolitik”