Meningsfullt att vara lärare

Emilia Kjestrup växte upp i Uppsala, gick gymnasiet på en friskola med inriktning på företagsekonomi, därefter flyttade hon till Spanien för att plugga spanska.
– Efter Spanien varvade jag arbete i klädbutik i Norge med resor till Thailand under en period. Därefter lockade lärarutbildningen i Göteborg.

Inspirerande att arbeta med ungdomar

– Jag ville bo i en storstad och utbilda mig i Sverige i hem- och konsumentkunskap, historia och religion. Dessutom vill jag läsa till svenska som andraspråk, Göteborg var ett givet val.

Att valet föll på lärarutbildningen handlar bland annat om en vilja att arbeta med ungdomar.
– Det är inspirerande att arbeta med ungdomar. För mig var det självklart att välja årskurs 7-9, jag tycker att det är en intressant ålder. Det är viktigt att ha en bra vuxen förebild i den åldern.

Ett meningsfullt yrke

Emilia menar att det är viktigt att ha en bra lärare.
– Jag vill verkligen hjälpa ungdomar och i förlängningen bidra till ett bättre samhälle. För mig är det viktigt att arbeta med något meningsfullt. Det är också spännande att ha en mix av praktik och teori.

Kunskap för att bli självständig

Emilia förklarar att hon ser på Hem- och konsumentkunskap som kunskap för att bli självständig.
– Alla ungdomar får inte den kunskapen hemifrån. Det är viktigt att det ingår som ett ämne i skolan. Hem- och konsumentkunskap har fokus på hållbar utveckling idag.

Utbildningen är didaktiskt inriktad och kopplad till skolan.
– Det är mycket fokus på hur vi lär ut och hur vi bedömer olika moment. Vårar lärare har varit hem- och konsumentkunskapslärare i skolan och det är jättebra.

Uppskattar praktiken

I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
– Jag har gjort VFU på samma skola vid två tillfällen. Det är en stor skola med två hem- och konsumentkunskapssalar och tre hem- och konsumentkunskapslärare. Under VFU:n får jag göra allt med undantag för att sätta betyg. Vi planerar och utvecklar lektioner ihop. VFU:n är jätteviktig för att kunna tillämpa kunskaperna från de andra kurserna.

En bra mix av teori och praktik

Vad är det bästa med utbildningen?
– Det är bra att man mixar grundkurser med ämneskurser och VFU. Utbildningen knyts ihop efter hand.

Så här ser Emilia på den framtida yrkesrollen som lärare.
– Yrkesrollen kräver att du är nyfiken och att du ständigt fortbildar dig. Det är viktigt att tro på utbildning och leva som man lär.

Kunskapstörst

– Planen är att lära mig så mycket som möjligt. Och att gå klart utbildningen. Jag vill gärna göra praktik utomlands.

Läs mer om utbildningen

Lärarutbildning Hem- och konsumentkunskap - ett ämne inom Ämneslärarprogrammet