Porträtt på Magnus Falkehed och Niclas Hammarström
Niclas Hammarström och Magnus Falkehed, årets Nils Horner-pristagare.

Magnus Falkehed och Niclas Hammarström får Nils Horner-priset

Nils Horner-priset 2021 går till Magnus Falkehed och Niclas Hammarström. Motiveringen lyder: ”För att de med sina reportage från såväl konfliktzoner som coronapandemins frontlinjer, med stark närvaro och empati, vidgar våra perspektiv på mänskligt mod och lidande.”

Journalisten Magnus Falkehed arbetar för Expressen sedan 2016 med bas i Paris. Han har tidigare varit Dagens Nyheters korrespondent och även rapporterat från Nordafrika och Mellanöstern.

Bildjournalisten Niclas Hammarström arbetar också för Expressen och har under många år varit en av Sveriges mest uppmärksammade fotografer.

Flera starka reportage

Tillsammans har Magnus Falkehed och Niclas Hammarström stått för flera starka reportage, inte minst under corona-året 2020. Tillsammans publicerade de 2015 boken Idag ska vi inte dö – fångar i krigets Syrien som skildrade när de kidnappades under en reportageresa i Syrien.

I Nils Horners anda

Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik är ett pris instiftat av Borås Tidning till minne av Nils Horner, boråsfödd utrikesreporter som mördades under ett uppdrag i Kabul i mars 2014.

Priset ska gå till journalister som arbetar i Nils Horners anda. Med detta förstås journalister som förmår skildra de stora skeendena genom möten med människor på plats, såväl i kriser som i vardag, som inte ställer sig själv i vägen för den historia som berättas och som arbetar med integritet samt ett högt utvecklat säkerhets- och riskmedvetande.

Prissumman, som Borås Tidnings ägarstiftelse Tore G Wärenstams stiftelse står för, är på 25 000 kronor.

Prisutdelning den 18 maj

Priset kommer att delas ut den 18 maj under ett digitalt seminarium om journalistik, Mediemötet 2021, som arrangeras av JMG, Göteborgs universitet, Västsvenska journalisters stiftelse, Borås Tidning och Publicistklubben Västra.

I juryn ingår Stefan Eklund, chefredaktör, Borås Tidning, Stig Fredrikson, tidigare SVT, Ginna Lindberg, utrikeschef, Sveriges Radio och Ulla Sätereie, universitetsadjunkt, JMG, Göteborgs universitet.

Tidigare pristagare: 2015: Katja Magnusson, 2016: Terese Cristiansson, 2017: Anna Roxvall, 2018: Niclas Berglund och Stefan Åsberg, 2019: Lotta Härdelin, 2020: Lotten Collin.

Vid frågor kontakta Stefan Eklund, 0703–887732.