Löpning och skadeprevention i fokus vid forskningsmöte

Den 16:e och 17:e maj samlades forskare inom fältet löpning och skadeprevention för Running Injury Science Meeting vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI).

Jonatan JungmalmTotalt hölls 13 presentationer varav 2 från medarbetare vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, dessutom hölls en workshop från Göteborgsbaserade Qualisys AB.
– Running Injury Science Meeting har som namnet avslöjar fokus på forskning kopplat till skador inom löpning, säger Jonatan Jungmalm, doktorand i idrottsvetenskap vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Flera av presentationerna var av metodologisk karaktär och handlade bland annat om hur begreppet "workload" (alltså belastning från träning) bör definieras i en löparkontext, medan andra valde att presentera de senaste resultaten från sina respektive forskningsstudier.
– Vi fick bland annat lyssna till en studie som har undersökt uppfattningar om löparskornas betydelse hos fysioterapeuter och personal i sportbutiker. Mötet innebar framförallt att de som presenterade sina tankar om kommande studier fick bra feedback från deltagarna. Nästa möte är planerat till årsskiftet 2020/21. Fram till dess finns det planer på utökat samarbete mellan de olika forskargrupper som medverkade, säger Jonatan Jungmalm.

Arrangörer av Running Injury Science Meeting var doktoranden Jonatan Jungmalm och professor Stefan Grau vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI).