Kollage Bokmässan Play

Jonsereds herrgård på Bokmässan Play

Under Bokmässans digitala satsning Bokmässan play arrangerar Jonsereds herrgård, tillsammans med bland andra Borås Tidning och ett antal förlag, direktsända samtal från Göteborgs litteraturhus. Forskare från Göteborgs universitet möter här författare, poeter, kulturskribenter och andra verksamma på litteraturområdet i samtal om vår tids utmaningar.

Lördag 26 september

12.00–12.40 Vi i storstaden och ni ute i landet

Litteraturen lyder under det urbanas herravälde? Många svenska romaner utspelar sig i Stockholm eller annan större stad i Sverige, även om allt fler landsbygdsskildringar dyker upp i bokutgivningen. Vad innebär det för bilden av Sverige? Och vad gör det med förståelsen av vårt avlånga land? Vilka liv är det som inte berättas, vilka röster är det som inte hörs?

Erik Andersson, författare, Jonas Gren, poet och kulturjournalist, och Lena Kvist, kulturchef Borås Tidning. Moderator: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arr: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Albert Bonniers förlag, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning, Bokmässan Göteborg.

---

12.50–13.20 Göteborg – en litteraturstad i världen?

Under 2020 arbetar Göteborgs stad fram en ansökan om att bli en UNESCO City of Literature. Vad har Göteborg att erbjuda världens litteraturstäder, och vilka värden finns i en eventuell utnämning?

Ann Catrine Fogelgren, (L) Kulturnämndens ordförande Göteborgs Stad, Sofia Gräsberg, Göteborgs litteraturhus och Litterär gestaltning, Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.  Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås tidning.

Arr: Göteborgs Stad, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning, Bokmässan.

14.10–14.50 Människan, människosynen och maski­neriet

Från historiens begynnelse och läkekonstens gryning ekar frågan: Vad är en människa? Svaren har varierat med graden av kunskaper och slaget av människosyn. I ett samhälle som bygger allt mer på artificiell intelligens ställs frågan samtidigt på sin spets. Spelar det någon roll vilken människosyn vi har när vi stegar in i ett AI-samhälle?

Hanna Nordenhök, författare, Dorna Behdadi, filosof, Mattias Hagberg, författare, Olle Häggström, matematiker. Moderator: Hanna Jedvik, kulturjournalist & evenemangssamordnare Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arr: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Norstedts, Göteborgs Litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

16.20–17.00 Självutlämnande, befriande och kamplysten

Med estradpoesi på har det litterära finrummet fått en behövlig smäll på käften. Hur är denna poesi ett politiskt motstånd? I relation till att den skapas i andra rum än den skrivna texten? Utgångspunkten kan ju vara densamma: ilska mot rådande system, påtvingade liv och oönskade erfarenheter – eller något annat. Vilken betydelse har just detta slags poesi för olika slag av kamp och frigörelseprocesser?

Med Olivia Bergdahl författare, Carina Agnesdotter fil.dr. litteraturvetenskap, Stina Sundling författare och artist, och Sara Garib estradpoet. Moderator: Hanna Jedvik kulturjournalist & evenemangssamordnare Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arr: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Ordfront förlag, Hoi förlag, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning, Bokmässan Göteborg.

Söndag 27 september

12.00–12.40 Judiska salong­en: Flykten till Marstrand

I november 1969 placerades en grupp polska judar i ett flyktingläger på Marstrand över vintern. Femtio år senare berättar de om den antisemitiska kampanjen, fördrivningen ur Polen, tiden på Marstrand och hur livet blev i Sverige. En okänd del av västkustens och Sveriges historia med stark koppling till dagsaktuella frågor. Anna Grinzweig Jacobsson var en av flyktingarna på ön, sex år gammal.

Anna Grinzweig Jacobsson författare, Christer Mattsson föreståndare för Segerstedtsinstitutet, Göteborgs universitet. Samtal med Karin Brygger, författare och litteraturvetare.

Arr: Judiska Salongen i samverkan med Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Bokförlaget Korpen, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

13.30–14.10 I coronapandemins tid

Med Per-Magnus Johansson, docent idéhistoria, psykoanalytiker, redaktör för tidskriften Arche, Cecilia Verdinelli, läkare och skribent, samt Ann Ighe, fil.dr. ekonomisk historia Göteborgs universitet och redaktör för tidskriften Ord&Bild. Moderator: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arr. Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Tidskriften Ord&Bild, Bokförlaget Korpen, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

---

16.40–17.20 Swedish kind of love?

Den svenska ensamheten är beryktad och väldokumenterad. Som individer förväntas vi vara självständiga och älska egentid, samtidigt som normen om parrelationer och kärnfamilj får många att hamna utanför. Vad gör egentligen existentiell, social och emotionell ensamhet med oss? Finns det ens någon självvald ensamhet och vilka utmaningar ställs vi inför i tider av påtvingad isolation?

Med författaren Malin Lindroth, professor i praktisk filosofi Bengt Brülde och Peter Jansson, psykoanalytiker. Moderator: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arr. Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Norstedts, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

---

Samtalen är en del i Bokmässan Play och sänds direkt via Borås tidning och går även ta del av i efterhand. Här hittar du mer information om Bokmässan play och fullständigt program.

Område
Evenemang