Jesper Strömbäck ny professor i journalistik på JMG

Jesper Strömbäck blir ny professor i journalistik på institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet. Jesper Strömbäck kommer närmast från Mittuniversitetet i Sundsvall där han är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot politisk kommunikation, samt Lubbe Nordström-professor i journalistik.

Jesper StrömbäckJesper Strömbäck disputerade i journalistik vid JMK, Stockholms universitet, 2001. Hans forskning handlar framförallt om mediernas bevakning av politik och samhälle, politikens medialisering, opinionsbildningens mekanismer och de förändrade medielandskapen. Han har också haft många uppdrag utanför universitetet, bland annat som huvudsekreterare för regeringens Framtidskommission som hade till uppdrag att identifiera framtida utmaningar för Sverige.

På JMG finns en stark tradition av långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning.

– Jesper Strömbäcks kunskaper, erfarenheter och intresseområden passar väl in i JMG:s profil. Han kommer att bli ett värdefullt tillskott till vår verksamhet och vi är oerhört glada över att få Jesper som kollega här på institutionen, säger Ulla Sätereie, prefekt på JMG.

Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har också alltid varit en ledstjärna för JMG.

– Det ska bli mycket spännande att börja på JMG, och i en tid av stora medieförändringar ser jag fram emot att tillsammans med mina nya kollegor bidra till att fortsätta utveckla både forskningen och undervisningen i journalistik. Jag hoppas också kunna bidra till att utveckla JMG till en av de internationellt ledande forskarmiljöerna när det gäller forskning kring journalistik, medieutveckling och politisk kommunikation, säger Jesper Strömbäck.

Jesper Strömbäck kommer att tillträda sin professur på JMG i början på 2016.

Mer information:
Jesper Strömbäck, professor: 070-684 66 15, jesper@jesperstromback.com

Ulla Sätereie, prefekt, institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet: 0707-95 20 66, ulla.satereie@jmg.gu.se