Ivar Arosenius konstnärskap i digitalt arkiv

För allmänheten är han mest känd för sin bilderbok Kattresan, men Ivar Arosenius hann producera oerhört mycket konst under sin korta levnadstid. På nyårsdagen 1909 avled han i blödarsjuka, endast 30 år gammal. Nu samlas en stor del av hans produktion i ett – ganska så unikt – digitalt arkiv.

Databaser med konstverk är i sig inget unikt, men Aroseniusarkivet sticker ut när det gäller tillgängligheten och volymen.
– Det är ovanligt att slå samman så många olika institutioners bestånd, inklusive privata samlingar på det här sättet, säger Dick Claésson som tillsammans med Jonathan Westin arbetar med projektet sedan tre år tillbaka.
– Vi har experimenterat kring användarvänlighet och tillgänglighet och velat rikta oss till folk som ryggar tillbaka när de hör ordet databas, säger Jonathan Westin.

Aroseniusarkivets gränssnitt.
Arkivets gränssnitt.

Olika sätt att utforska arkivet

Sökfunktionen är konstruerad så att användaren kan skriva in ett ord och få förslag på motiv som liknar varandra. Med hjälp av maskininlärning kan datorn gissa sig till vad som ligger nära ett motiv genom att gå efter färg, nyans, ljushet och streckrörelser. Men det finns också andra sätt att utforska arkivet.
– Användaren ska inte behöva stå inför en tom sökruta. Vi har gjort det mer som ett galleri där man kan strosa runt och klicka på det som intresserar en, säger Jonathan Westin.

Det är också möjligt att följa Arosenius liv och verk genom en tidslinje. Här finns arbetsprover från hans studietid vid konstskolan Valand och tidiga alster som inte alls liknar den stil och form vi förknippar med Arosenius idag. Webbplatsen samlar förutom konstverken också fotografier, manuskript och dokument av olika slag. Kontakten med Arosenius släktingar har varit av avgörande betydelse för att få in information och material.

Digital rekonstruktion av Ivar Arosenous torp i Älvängen.
Digital rekonstruktion av torpet.

Digital rekonstruktion med foto av Arosenius dotter framför torpet i Älvängen.
Digital rekonstruktion med foto av Arosenius dotter.

Hemmet jämnades med marken

Bakgrunden till projektet sträcker sig långt tillbaka i tiden och för Dick Claésson har Ivar Arosenius en speciell betydelse.
– Min släkt är från Alfhem inte långt ifrån Älvängen där Ivar Arosenius bodde. Som barn fick jag höra historier om den specielle mannen som satt på verandan och tecknade. Det sägs att min farfars far kände Arosenius.
Jonathan Westin kom in i projektet då han skulle göra en fallstudie om digitala processer. De båda forskarna fick sedan veta att Arosenius hem skulle jämnas med marken och att det skulle byggas en bensinmack på tomten. Då fick de bråttom att rekonstruera torpet digitalt. Detta resulterade i appen Dockhemmet, där användaren kan promenera runt i Arosenius torp och trädgård.
– Jag tycker det är intressant ur ett kulturvårdsperspektiv. Ofta görs digitaliseringar av slott och kyrkor, men det var faktiskt så här de flesta levde. Jag skulle även vilja göra ljudinspelningar av hur det låter när man går på golvet, göra det mer multisensoriskt, säger Jonathan Westin.

Fortsätter under nästa år

Projektet avslutas vid årsskiftet – men det tar inte slut där.
– Arosenius arbetade även som karikatyrtecknare och det är något som återstår att dokumentera. Men nu ska vi slutföra arbetet och under nästa år ska vi bland annat göra en dokumentation av projektet i bokform, säger Dick Claésson.

Foto av Ivar Arosenius.
Ivar Arosenius.