Deliang Chen ny ISC Fellow - erkänd för att främja vetenskapens genomslag i samhället

Deliang Chen, världsledande klimatforskare och professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet, har utsetts till International Science Council Fellow. Det är den högsta utmärkelsen som ISC delar ut till personer som förespråkar vetenskap i och för samhället.

– Jag är djupt hedrad över att bli erkänd av ISC som en global röst för vetenskapen och känner mig ödmjuk inför att stå bredvid en sådan betydande grupp av individer. Jag är ivrig att fortsätta bidra till vetenskapens unika roll för att främja hållbar utveckling inom samhället, säger Deliang Chen.

Deliang Chen
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Endast två forskare från Sverige har tidigare utsetts till ISC Fellows; Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och Dan Larhammar, professor i molekylärbiologi vid Uppsala universitet.

Totalt utsågs 100 nya ISC Fellows som ett erkännande av enastående bidrag till att främja vetenskap i samhället. De nya ISC Fellows inkluderar framstående samhälls- och naturvetare, ingenjörer och tankeledare som har gjort betydelsefulla bidrag till vetenskap och samhälle.

– ISC vill tydligt uppmärksamma de forskare som har och fortsätter att bidra till den globala rösten för vetenskap, säger Peter Gluckman, ordförande för International Science Council i ett uttalande. Vetenskapen behöver förkämpar, inte bara de som får prestigefyllda vetenskapliga priser utan förkämpar som också kan ge röst åt vetenskapen.

International Science Council (ISC) är en icke-statlig organisation med säte i Paris, med ett unikt globalt medlemskap som sammanför 40 internationella vetenskapliga unioner och föreningar, samt över 140 nationella och regionala vetenskapliga organisationer inklusive forskningsråd och akademier, som till exempel Kungliga Vetenskapsakademien. Det är den enda internationella icke-statliga organisationen som samlar naturvetenskap och samhällsvetenskap och den största globala vetenskapsorganisationen av sitt slag.

Ladda ner listan över ISC Fellows 2023 på ISC:s webbplats

Läs mer om ISC Fellowship på deras webbplats