Hon vill inspirera unga människor till ett aktivt liv

Felicia Lilkaer studerar Idrott och Hälsa på lärarprogrammet i Göteborg.
- Nu är jag inne på mitt tredje år som student på Göteborgs universitet. Att valet föll på att studera Idrott och hälsa beror på att det är ett stort fritidsintresse. Jag vill kunna inspirera unga människor till ett aktivt liv och hälsofrämjande tänk i framtiden.

Felicia Lilkaer studerar Idrott och hälsa på lärarprogrammet i Göteborg.
– Nu är jag inne på mitt tredje år som student på Göteborgs universitet. Att valet föll på att studera Idrott och hälsa beror på att det är ett stort fritidsintresse. Jag vill kunna inspirera unga människor till ett aktivt liv och hälsofrämjande tänk i framtiden.

Tar sikte på en karriär inom idrott- och hälsa

Felicia tycker att det bästa med utbildningen är kursen Idrott- och hälsa.
– Det är det ämnet jag vill arbeta med i min framtida karriär.

I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
– Min VFU-plats är en väldigt idyllisk liten skola, hemtrevlig, med många skötsamma och ambitiösa elever. Min handledare och alla andra elever på skolan är mycket hjälpsamma och förstående.

Vill inspirera och utbilda eleverna

Felicia ser på den framtida yrkesrollen på följande vis.
– Läraryrket är ett yrke som är på väg att få den status den förtjänar. Att utbilda sig till lärare är inget man gör med en klackspark. Det krävs engagemang och kunskaper för att kunna utöva yrket. Jag ser mig själv som en framtida auktoritativ ledare som är där för att inspirera och utbilda eleverna. Var beredd på att det kommer vara lite tufft ibland, och ge inte upp efter en misslyckad praktik - det är svårt i början. Den kärlek du får tillbaka från dina elever är guld värd!

En storstad i litet format

Felicia flyttade till Göteborg för att studera.
– Jag stormtrivs, studentlivet i Göteborg är helt fantastiskt. Det är en storstad i litet format och man kan promenera i princip överallt!

Felicia har planer på att göra studieuppehåll i en termin.
– Jag vill läsa kurser som handlar om idrott, hälsa, kost och psykologi i Australien, för att sedan komma tillbaka och återuppta mina studier i Göteborg.

Kort om Felicia

Ålder: 24 år
Intressen: Mina största intressen på fritiden är styrketräning, löpning och att umgås med vänner givetvis.
Utbildingsbakgrund: Treårig gymnasieutbildning inom fotografi och språk i Stockholm.

Läs mer om utbildningen:

Idrott och hälsa - ett ämne inom Ämneslärarprogrammet