Hon brinner för människors hälsa

Karin Lundin, fotbollsspelare i Kopparbergs/Göteborg FC är student på utbildningen Hälsopromotion med inriktning idrottsvetenskap.
– Det är en väldigt inspirerande utbildning och det är spännande att se idrott och fysisk aktivitet från olika perspektiv. Det handlar till exempel om hur kroppen fungerar och hur människan fungerar med idrott i samhället.

Karin Lundin tycker att det är en väldigt spännande utbildning.
– Alla kurser intresserar mig, det är väldigt kul att studera. Att jobba med att främja hälsa är något som jag tror ligger i tiden och som kommer att bli mer och mer viktigt i samhället. Jag ser fram emot att jobba inom området i framtiden då jag brinner för att behålla människors välbefinnande och för att de ska nå sina mål.

Forskning inom idrottsvetenskap lockar

Efter examen finns möjlighet att gå vidare med forskarstudier om man först tar en magister- eller masterexamen.
–Det är spännande att man kan fortsätta inom forskning och hitta ett område att jobba vidare med. Jag skulle vilja jobba som forskare inom ämnet idrottsvetenskap. Det är intressant att se hur människan fungerar i idrott och hälsa och hur det kan utvecklas i framtiden.

Idrottsglädje och på väg mot Champions League

Karin Lundin har växt upp med idrott.
– Mycket tack vare min bror Erik, jag går i hans fotspår. Under en lång tid spelade jag fotboll och bordtennis parallellt. I min ungdom tog bordtennis mycket tid med landslagsuppdrag och SM-medaljer som resultat. Tack vare den glädjen jag alltid haft till fotbollen föll valet till slut på fotbollen.

Under fyra år spelade Karin i Kungsbacka DFF. I Elitettan 2018 toppade hon skytteligan och bytte till sin nuvarande klubb Kopparbergs/Göteborg FC.
– Nu väntar final i Svenska kuppen och i höst blir det Champions League.

Studier och elitidrott i kombination

Karin Lundin kombinerar studier med elitidrott inom ramen för Riksidrottsuniversitetet RIU i Göteborg.
– Det går väldigt bra att vara student och elitidrottare. Att Göteborgs universitet är ett Riksidrottsuniversitet är superbra! Det ger mig en trygghet.

Fakta & tips

Karin Lundin
Ålder:
24 år
Intressen: Mina stora intressen är fotboll, träning och hälsa, samt vänner och familj.
Född: 1994 i Göteborg, uppvuxen i Kungälv.

Studiebakgrund:

• Hälsopromotion, inriktning idrottsvetenskap (nuvarande)
  • Apotekarprogrammet i 2 år
  • Engelska, kurs 30 HP
  • Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet

Tips till de som är nyfikna på utbildningen: Är du intresserad av fysisk aktivitet, människor och dagens samhälle så är "Hälsopromotion med inriktning idrottsvetenskap" en väldigt passande utbildning.

Kombinera elitidrott och studier?  Läs mer om Riksidrottsuniversitetet RIU i Göteborg