GU i Shanghairankingen inom Sport Science Schools and Departments 2018

När Shanghairankningen listar världens bästa Sport Science Schools and Departments för 2018 (med resultat uppnådda under 2017) placerar sig Göteborgs universitet (GU) som nummer tre i Sverige. I internationell jämförelse placeras GU på placeringen 51-100:e i världen på samma lista.

Nära 400 universitet har ingått i bedömningen och tre universitet från Sverige finns med på listan. Göteborgs universitet hamnar på plats 51-100 och har Mittuniversitetet och Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm framför sig.

Rankingen omfattar enbart idrottsuniversitet/idrottsinstitutioner som har bedrivit forskning inom idrottsvetenskap under de senaste fem åren. Det som bedöms är forskningsaktiviteten grundat på antal artiklar publicerade i Web of Science, totalt antal citeringar, citeringar per artikel, artiklar publicerade inom de 25 högst rankade tidskrifterna samt procent sampublicerade artiklar med andra institutioner. Det är alltså ett tydligt naturvetenskapligt närmande till bedömningen av forskningsaktiviteten.

Rankingen för 2018 finns här:

Shanghairankningens officiella namn är Academic Ranking of World Universities. Listan gavs från början ut av Shanghai Jiao Tong University, men publiceras sedan några år tillbaka av den oberoende organisationen ShanghaiRanking Consultancy.