Göteborgs universitets första elbil

Göteborgs universitets första elbil finns nu på Lovéncentret Kristineberg. Bilen har införskaffats med hjälp av medel ur Göteborgs universitets klimatfond och kommer att användas för persontransporter.

Göteborgs universitets första elbil

Lovéncentrets personal reser mycket inom tjänsten i och med att forskningsstationerna Kristineberg och Tjärnö ligger 120 km ifrån varandra. På Kristineberg reser man också ofta till Göteborg, en sträcka på ca 114 km. Mycket av resorna har kunnat minskas tack vare videokonferensutrustning och kommunala transportmedel, men trots detta krävs fortfarande en del persontransporter med bil. Därför sökte Lars Ljunqvist och Karl-Anders Wallin vid Lovéncentret samt Linda Svanberg, miljörepresentant vid institutionen för biologi och miljövetenskap, om medel ur klimatfonden för att kunna köpa en elbil. Ansökan godkändes och hösten 2015 införskaffades en Renault Zoe till Kristineberg.

Zoe är en fyradörrars personbil som kan köras 150 km på en laddning, i vinterväglag. För att kunna använda bilen i vardagliga transporter har det installerats laddningsstationer för snabbare laddning på Kristineberg och Tjärnö samt vid Naturvetenskapliga fakultetskansliet i Göteborg. I dessa stationer laddas bilen på ca 2 timmar, mot de 12 timmar det tar att ladda den i ett vanligt eluttag.

Linda Svanberg och Lars Ljungqvist, miljösamordnare på Kristineberg. Karl-Anders Wallin saknas på bilden.  - Den nya elbilen uppskattas kunna ersätta vår förra stationsbil vid 95% av de resor vi gör idag. Detta skulle innebära en reducering av våra koldioxidutsläpp med ca 6500 kg/år, säger Lars Ljungqvist, miljösamordnare vid Lovéncentret.

Utöver elbilen har det även införskaffats en Renault Kangoo, en mindre skåpbil som kommer att användas för lokala transporter av till exempel forskningsutrustning.