Porträtt av Ann-Marie Pendrill.
Ann-Marie Pendrill.
Foto: Emelie Asplund

Fysikens lagar bakom karuseller och lekplatser i ny bok

Att åka en berg- och dalbana är utöver en hisnande upplevelse ett konkret sätt att beskriva fysikaliska fenomen. I en ny bok för lärare skriven av Ann-Marie Pendrill används nöjesparker och lekplatser för att förklara fysikens lagar.

Porträtt av Ann-Marie Pendrill.
Ann-Marie Pendrill.
Foto: Maja Kristin Nylander

Ann-Marie Pendrill är professor emeritus vid Göteborgs universitet och seniorprofessor vid Lunds universitet. Hennes nya bok Physics for the Whole Body in Playgrounds and Amusement Parks förklarar fysikaliska fenomen genom att koppla dem till elevernas egna erfarenheter av åkattraktioner i nöjesparker.

Ann-Marie Pendrill har länge använt nöjesparker i undervisningen. 1995 startades utbildningen Naturvetenskaplig Problemlösning (NP) på Göteborgs universitet, ett samarbete mellan matematik, fysik och miljövetenskap, där Ann-Marie Pendrill tillsammans med Maria Sundin höll i den första fysikkursen.

– Det första fysikprojektet studenterna gjorde vara att undersöka fysiken i några av Lisebergs attraktioner. Projektet växte och under 2002–2004 anordnades Fysikdagar på Liseberg med upp till 2000 studenter som fick göra experiment i olika åkattraktioner. Många fysikstudenter på Göteborgs universitet och Chalmers har genomfört Lisebergsprojekt genom åren, säger Ann-Marie Pendrill.

Boken riktar sig i första hand till lärare som vill använda exempel från lekplatser och Liseberg eller andra nöjesparker i undervisningen, men även till berg- och dalbaneentusiaster som vill lära sig mer om fysiken bakom karusellerna.