Länkstig

Framtidens butiksformat med IKEA som exempel - rapport från frukostseminarium 7 december

Publicerad

Även om den fysiska butiken inte har spelat ut sin roll så behöver handeln anpassa sig till konsumenternas ändrade beteende. IKEAs koncept har byggt på att konsumenterna tar sig till varuhus som ligger utanför stadskärnorna och de experimenterar nu med nya format för att hitta fungerande kombinationer av fysiska och digitala kontaktytor mot kund. Detta var temat för ett frukostseminarium som samarrangerades av Handelsrådet, HUI Research och Centre for Retailing.

Michael O’Rourke, Manager Physical Touchpoints inom IKEA globalt, menar att det handlar om att återuppfinna den fysiska butiken så att den fungerar i en digitaliserad värld. IKEA har ökat sin försäljning varje år och när det går bra är det ofta svårt att våga förändra. En av deras stora utmaningar är tillgänglighet på fysiska platser som är lätta att ta sig till och de jobbar med experiment i olika europeiska städers stadskärnor. Ett av IKEAs tre inriktningsmål fram till 2025 handlar om att ”Reach and interact with many more of the many people, where they are.”

Michael gav flera exempel på olika typer av experiment. I Stockholm finns en pop-up-butik med fokus på köksinredning centralt placerad på Regeringsgatan. Härifrån är erfarenheten att de vunnit tillbaka kunder som tyckt att det blivit för krångligt att ta sig ut till IKEAs varuhus. I Westfield Mall i London finns en butik där kunder kan beställa och hämta varor. Ett IKEA planeras i Vesterbro centrala Köpenhamn. Där ingår IKEA i utvecklingen av ett stadsområde som också kommer att innehålla hotell och studentlägenheter. I Wien jobbar man med att bygga ett nytt och helt annorlunda varuhus på en central tomt som är tänkt att stå klart 2020 och då samarbetar IKEAs arkitekter med lokala arkitekter för att säkerställa att man kan möta konsumenterna behov. En av erfarenheterna från att utveckla projekt i stadskärnorna är att de behöver lägga mycket tid på att möta myndigheternas krav.