Porträtt på ekonomipristagaren Claudia Goldin
Claudia Goldin
Foto: Editing1088, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

“Claudia Goldin är en pionjär inom jämställdhetsforskning”

Årets nobelpris i ekonomi går till ekonomihistorikern Claudia Goldin vid Harvard University med motiveringen "för att ha förbättrat vår förståelse av kvinnors arbetsmarknadsutfall”.

Läs mer om priset på KVAs webb

– Claudia Goldin är en pionjär inom forskning kring jämställdhet, och jag hoppas att beslutsfattare har tagit del av hennes forskning, säger Sanna Bergvall, nationalekonom på Handelshögskolan i Göteborg.

Årets ekonomipris, eller Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, är det 55:e i ordningen från starten 1969. Innan årets tillkännagivande hade endast två kvinnor tilldelats priset.

– Det är fantastiskt kul att Claudia Goldin har vunnit, både för att hon är kvinna, men också att hon är ensam pristagare. Hon är en av de första och största inom forskning kring kvinnors arbetsmarknadsutfall och skillnader mellan kvinnor och män i arbetslivet, säger Sanna Bergvall, lektor i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som forskar inom arbetsmarknadsekonomi med fokus på jämställdhetsfrågor.

– Hennes forskning har haft väldigt stor betydelse inom området, och även för mig. Det är delvis anledningen till att jag valde att doktorera och att inrikta mig på just arbetsmarknadsekonomi och jämställdhet, fortsätter hon.

De frågor som Claudia Goldins forskning handlar om utgör helt klart viktiga diskussionsfält inom en rad politiska områden, säger Svante Prado, universitetslektor i ekonomisk historia och fortsätter:

Lönegapet mellan kvinnor och män debatteras ju flitigt här i Sverige och i många andra länder är kvinnors deltagande på arbetsmarknaden mycket lägre vilket är problematiskt ur ett jämställdhetsperspektiv. Utbildningens roll i samband med ny teknik lyfts ofta fram i debatten. Kanske inte så ofta i ett ojämlikhetsperspektiv men däremot som ett sätt att matcha företagens efterfrågan och arbetstagarnas kunskaper, framför allt i tider med snabb teknologisk förändring.

Även Nanna Gillberg, docent i företagsekonomi, som forskar kring frågor som rör jämställdhet och arbetsmiljö tycker att Claudia Goldin är ett bra val.

– Jag blev positivt överraskad över priset! Bra att det uppmärksammas att det som händer utanför den betalda arbetsmarknaden har avgörande betydelse för det som händer på den. Förutsättningarna att delta och vilka premisser man deltar på dikteras av vilket ansvar och vilka åtaganden man har utanför, för familj, anhöriga, hem och obetalt arbete.

Faktorer som driver könsskillnader

Eva Ranehill, lektor i nationalekonomi, forskar inom beteendevetenskap med fokus på genus och använder ofta Claudia Goldins forskning i undervisningen och i sin egen forskning.

– Claudia Goldin har gett oss en helt ny förståelse för vilka faktorer som driver könsskillnader i på arbetsmarknaden och hur dessa faktorer förändrats över tid. Genom att studera kvinnors arbetsmarknadsdeltagande över 200 år har hon visat hur samhällets och arbetsmarknadens organisation, men också teknologisk utveckling som till exempel p-piller, påverkat kvinnors och mäns deltagande på arbetsmarknaden. Claudia Goldin har också studerat hur kvinnors arbetsmarknadsdeltagande och utfall påverkas över livscykeln, där familjebildande är en viktig faktor, säger Eva Ranehill.

Maria Norbäck är docent i företagsekonomi och föreståndare för Centrum för forskning om arbete och sysselsättning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon menar att Claudia Goldins forskning fått konkret användning i samhället:

– Baserat på hennes forskning så kan politiker och policymakers införa lagstiftning såsom föräldraförsäkring eller policys på organisationsnivå som kan underlätta för kvinnor att arbeta och göra karriär.

Maria Norbäck tycker även att det är positivt att priset i år går till en ekonomhistoriker:

–  Tidigare pris har ju ofta gått till nationalekonomer och ekonometriker som gör abstrakta modeller över ofta ganska abstrakta fenomen. Goldins forskning baseras snarare på stora mängder historiska ekonomiska data, vilket gör hennes forskning ganska lättillgänglig, i alla fall om man jämför med många tidigare pristagare. Det gör det också lätt att förstå vilken nytta den kan ha.

Att Claudia Goldin nu tilldelas ekonomipriset kan få olika konsekvenser, menar Maria Norbäck.

– Hälften av mänskligheten består av kvinnor. Ändå behandlas ofta kvinnors villkor som ett särintresse. Det här priset kanske kan hjälpa till att råda bot på den saken. Kvinnors villkor på arbetsmarknaden är lika viktiga som mäns villkor. Att skapa jämställda villkor på arbetsmarknaden är inte heller bara en fråga för kvinnor, utan en större fråga om hållbara och jämlika samhällen.

Text: Jessica Oscarsson, Agnes Faxén och Kajsa Folmeus Strandberg