Bild
Studenter i en ALC-sal
Länkstig

Bok ger tips till pedagoger i aktiva lärosalar

Publicerad

"Använd rummet" är den första högskolepedagogiska boken på svenska om undervisning i aktiva lärosalar: så kallade Active Learning Classrooms (ALC), hybridsalar, flexsalar och laborativa salar. Författare med stor bredd av erfarenheter från olika ämnen och lärosäten delar med sig av metoder som kan användas i dessa lärosalar, liksom konkreta exempel på läraktiviteter med studenter i fokus. Två av redaktörerna är verksamma vid Göteborgs universitet.

Lärare har blivit allt mer medvetna om rummets pedagogiska betydelse och många svenska lärosäten har byggt salar som ger goda förutsättningar för studentaktivitet. Använd rummet är den första högskolepedagogiska boken på svenska om undervisning i Active Learning Classrooms (ALC), hybridsalar, flexsalar och laborativa salar. 

– Forskning visar att det får positiva effekter på studenters aktivitetsgrad och prestationer när lärare använder studentcentrerad och studentaktiv pedagogik i den här typen av lärosalar, säger Sara Uhnoo som är en av bokens redaktörer. 

I boken presenteras pedagogiska lärdomar om aktiva lärosalars betydelse för lärare, studenter och lärande, med en stor bredd av lärarerfarenheter från olika lärosäten ämnen, undervisningsnivåer och ämnen. Antologin har bidrag från fyrtioåtta författare. Kapitlen tar upp typiska metoder som kan användas i aktiva lärosalar och ger illustrativa och konkreta exempel på läraktiviteter med fokus på vad studenterna gör och varför.  

– Vi redaktörer hoppas att boken ska ge inspiration och tips till lärare som är nyfikna på att börja använda aktiva lärosalar och till erfarna pedagoger som vill utveckla sin rumsliga kompetens, säger Sara Uhnoo.