Barbro Wallgren Hemlin ny docent i svenska språket

Barbro Wallgren Hemlin har utnämnts till ny docent i svenska språket. Hennes forskning har resulterat i en textkritiska utgåva av den gamle poeten och biskopen Esaias Tegnérs kyrkliga tal.
– I grunden är forskningen editionsfilologisk men kan också ses som ett allmänt kulturhistoriskt projekt. Utgåvan som kommer ut nu kommer att bli stående på bibliotekens referenshyllor, och förhoppningsvis också användas, under lång tid, säger hon.

Vad handlar din forskning om?

– Jag ger ut en textkritisk utgåva av den gamle poeten och biskopen Esaias Tegnérs kyrkliga tal. Så i grunden är forskningen editionsfilologisk, men eftersom jag försöker sätta talen i kontext och skriva så kallade sakkommentarer, som förklarar varför Tegnér säger på ett visst sätt, kommer arbetet att anknyta till väldigt många olika ämnesområden. Det blir kommentarer som handlar om kyrkobyggande, skolpolitik, altarmålningar, Napoleonkrigen, hungersnöd och koleraepidemier för att nämna några exempel.

Hur kan samhället använda din forskning?

– Den här typen av utgåvor kan liknas vid naturvetenskapens grundforskning. Man ger ut viktiga personers produktion i pålitliga versioner, bland annat för att andra forskare ska kunna använda texterna i sin forskning - och den kan vara av väldigt många olika slag. Dessutom är just min utgåva, som jag redan sagt, försedd med en omfattande sakkommentar. Det gör att den också kan ses som ett allmänt kulturhistoriskt projekt. Alla som har intresse för Tegnér, hans tid, Växjö stifts historia, kyrkobyggandet på 1800-talet osv. kan ha glädje av den.

Vad betyder det för dig att bli docent?

– Jag är mycket glad över utnämningen. Det är länge sedan jag blev doktor och utgivningsprojektet är extremt tidsödande. Nu är det skönt att det hela har kommit så pass långt att jag kunde visa att jag har utvecklats som forskare och lärare och på så vis har gjort mig förtjänt av titeln docent.

Hur ska du fira detta?

– Det ska firas länge. Jag har redan firat i några dagar med goda middagar och annat trevligt (och jag har fått presenter). Sedan ska jag fira med docentglögg på institutionen i december och i januari blir det docentparty hemma. I nästa vecka ska jag på konferens i Malaga och då tar jag min dotter med mig. Då blir det också firande.