Åsa Wengelin till Oxford på sabbatical

Riksbankens jubileumsfond har beviljat Åsa Wengelin, professor vid institutionen för svenska språket, medel för en sabbatical vid Oxford Brookes University under 2022. Syftet med vistelsen kommer vara att summera och fördjupa forskning från fyra tidigare projekt om skrivprocesser och skrivsvårigheter som Åsa har drivit tillsammans med kollegor mellan 2005 och 2020.

Bild på Åsa Wengelin
Foto: Jessica Oscarsson

I takt med samhällets digitalisering har skrivförmågan hos individer blivit allt viktigare och i de tidigare projekten har Åsa undersökt skrivande på flera olika sätt.

– Jag har bland annat tittat på hur skriftlig språkproduktion skiljer sig från muntlig, hur den påverkas av genre och skrivredskap, samt varför skrivsvårigheter verkar vara mer utmanande och ihållande än lässvårigheter, säger Åsa.

Jämfört med forskning om relaterade områden såsom läsning och tal är studier av skriftlig språkproduktion fortfarande relativt nytt och i flera av Åsas projekt har de brutit ny mark, framför allt metodologiskt, ofta med komplexa material och fler möjligheter till analyser än de som hunnits med under projekttiden, som resultat.

– Tillsammans kan dessa material bidra till att besvara ett antal angelägna frågor, och under sabbaticalperioden planerar jag att skriva fyra artiklar som fokuserar på öka våra kunskaper om skrivsvårigheter och metoder för att analysera dessa, säger Åsa och fortsätter:

– En vistelse vid Oxford Brookes University hos en av de få grupper i världen som bedriver liknande studier kommer att förhoppningsvis att erbjuda kritisk diskussion, möjlighet att identifiera nya och fördjupade forskningsfrågor, ett mer etablerat samarbete mellan våra forskargrupper och kanske rentav en kontrastiv artikel som resultat.

Summa: 1 355 000 SEK

Stödform: Sabbatical