Anna Wåhlin med Göteborgs universitets AUV Ran.
Anna Wåhlin får 50 miljoner för sin forskning under Antarktis flytande glaciärer. Det enda sättet att observera processerna under glaciärerna är med autonoma undervattensfarkoster – AUV:er – specialdesignade med artificiell intelligens.
Foto: Johan Wingborg

Anna Wåhlin får 50 miljoner kronor för forskning om Antarktis flytande glaciärer

Anna Wåhlin har utsetts till rådsprofessor av Vetenskapsrådet och får sammanlagt 50 miljoner kronor under tio år för sin forskning i vattnen under Antarktis flytande glaciärer.
– Nu kan jag göra allt jag alltid drömt om! Jag är ganska chockad fortfarande skall erkännas, säger Anna Wåhlin, professor i oceanografi på institutionen för marina vetenskaper.

Målet med Anna Wåhlins projekt är att genomföra tidigare omöjliga mätningar under två av de snabbast smältande glaciärerna i Västantarktis: Thwaites glaciär och Getz glaciär.

Dessa nyckelområden är i stort sett outforskade eftersom de är svårtillgängliga, och det enda sättet att observera processerna under glaciärerna är med autonoma undervattensfarkoster – AUV:er – specialdesignade med artificiell intelligens som dels klarar att ta sig förbi oförutsedda hinder och dels kan fungera under långa uppdrag utan kontakt med fartyg uppe vid ytan.

AUV:n ska navigera i Antarktis isgrottor

– Vi kommer att använda en AUV med kapacitet att navigera in i de Västantarktiska isgrottorna, där AUV:n kommer att kartlägga havsbotten och isens tjocklek, struktur, och förekomst av smältvattenkanaler under Thwaites och Getz flytande glaciärer, säger Anna Wåhlin.

I projektet kommer Anna Wåhlins forskargrupp att svara på hur stor avsmältning havsströmmarna orsakar, hur den varierar med glaciärens form, temperaturskiktningen i havet, och smältvattentillförsel från kontinenten. De kommer också att studera de processer som flyttar det varma havsvattnet upp på kontinentalsockeln samt hur mycket värme som går förlorat till atmosfären i havet utanför glaciärtungorna.

Skönt att kunna planera långsiktigt

– Det är roligt att Vetenskapsrådet vågar satsa långsiktigt på ett så här ovanligt ämne med hög risk. Det är svårt att hitta finansiärer i vanliga fall, eftersom sådan här forskning med state-of-the-art-instrument och -farkoster kostar så mycket pengar. Så det är jätteskönt att ha möjlighet att kunna planera för lång tid framöver och att kunna bygga upp en forskargrupp kring de här frågorna. Tio år är en lång tid, jag har nästan hunnit gå i pension när bidraget är slut, säger Anna Wåhlin.

– Det passar också bra att vårt nya forskningsfartyg Skagerak äntligen är i drift, eftersom vi behöver testa AUV:n ordentligt innan vi åker ner till skarpt läge i Antarktis vatten och testningen gör vi från Skagerak. Det är en enorm investering med expeditioner, och det är viktigt att först kunna testa hemma i tryggare vatten och närmare land, säger Anna Wåhlin.

Text: Annika Wall

Fakta Rådsprofessor

Anna Wåhlin är en av tre forskare som blir beviljade anslag från Vetenskapsrådets utlysning till Rådsprofessor inom naturvetenskap och teknikvetenskap 2021. Bidragstiden är 10 år med start i januari 2022.

Syftet med rådsprofessorprogrammet är att skapa förutsättningar för de mest framstående forskarna att bedriva långsiktig, nydanande forskning med stor potential att åstadkomma vetenskapliga genombrott. Bidraget ska också möjliggöra etablering och uppbyggnad av en större forskningsmiljö av högsta kvalitet kring en ledande forskare.