Göteborgs universitet
Kristinelundsgatan, utsidan av byggnaden
Foto: Natalie Greppi

Verkstäder och studiemiljö på Kristinelundsgatan

I huset på Kristinelundsgatan finns välutrustade verkstäder för bildbehandling, metall, trä, keramik, smyckekonst och textil. Här är det öppet för dig som studerar design eller konsthantverk. Vi uppmuntrar dig att tänka nytt, att arbeta med experimentella tekniker och material. Vissa salar, verkstäder och rum är öppna för alla studenter på HDK-Valand medan andra bara har utrymme för vissa programstudenter eller är individuella studieplatser.

Textil

För dig som vill arbeta med textila material finns det en verkstad för textiltryck, en fiberverkstad och ett färgeri. Det finns även tillgång till gemensamma och egna ytor för skissarbete.

Smyckekonst

I smyckesverkstaden finns det verktyg och maskiner anpassade för att arbeta med metaller i den lilla skalan. Du kan arbeta med tekniker såsom smide, lödning, slipning, emaljering, etsning, patinering och gjutning. Verkstaden är populär men studenter inom smyckekonst har förtur på platserna.

Keramik

Här finns allt som behövs för att arbeta med keramik: ugnar, glaseringsrum, gipsverkstad, drejskivor och kavelbord. Vidare finns ett brett sortiment av leror och råmaterial samt övrig utrustning och verktyg som hör den keramiska processen till. I keramikverkstaden har även studenterna som läser keramikkonst på kandidat-och masterprogrammen sina arbetsplatser.

Studenter från övriga program kan ansöka om tillgång till verkstaden för kortare perioder och i mån av plats.

3D Labb och modellverkstad

Denna verkstad är utrustad med ugn för industrilera, bandsåg, pelarborr, ett flertal 3D-skrivare, CNC-fräs, 3D-skanner, Vacuumformare, laserskärare och varmtrådsskärare. Verkstaden är tillgänglig för alla studenter på HDK-Valand.

Trä- och metallverkstad

Vi har all utrustning för massiv träbearbetning, ett lack- och ytbehandlingsrum och en maskinverkstad för inrednings- och möbelsnickeri. Vår metallverkstad är fullt utrustnad med de verktyg du behöver. Här finns ett flertal maskiner för slip, fräs bock och svets.

Studieplatser för Designstudenter

Samtliga foton är tagna av Natalie Greppi, Maja-Kristin Nylander och Rebecka Eskilsson