Gillar det nationalekonomiska sättet att tänka

Otilia Esping är 20 år och kommer från Lund. Hon studerar fjärde terminen på Ekonomprogrammet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har valt nationalekonomi som inriktning.

Varför valde du att studera nationalekonomi?

– Jag gillar att räkna på saker men är samtidigt intresserad av människor och psykologi och vill förstå hur grupper av människor agerar. Jag tycker om sättet som man tänker på i nationalekonomi, för det handlar inte om maximal vinst utan det handlar om hur så många som möjligt ska få det så bra som möjligt. Och det tycker jag är ett schysst synsätt att förhålla sig till.

Hur skulle du beskriva ämnet?

– Du måste absolut kunna en del matte. Till exempel måste du kunna derivering och integraler. Så det är en lite svårare nivå men inte helt galet – du behöver inte vara ett mattesnille. Gillar du delta, my och alpha har du hamnat rätt!

Vad är det roligaste med utbildningen?

– Det tar aldrig slut, man lär sig en sak, men sen kommer en ytterligare modell och säger något nytt om samma sak. Det kan handla om konjunkturer eller arbetslöshet. Ju mer du läser desto mer problematiserar du. Jag lär mig nya sätt att förstå världen på hela tiden. Det blir aldrig enformigt.

Och vad är det svåraste med utbildningen?

– Jag vet att det är förenklingar och modeller men ibland är det svårt att förstå hur jag ska använda dem eftersom jag vet att världen är mer komplicerad. Men så är det ju inom politiken och för riksbanken också – att det är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vad anser du om lärarna?

– Alla är jättebra. De är bra på att få oss att hänga med och förstå. På den här kursen har vi haft inlämningar, seminarier och duggor vilket gjort att man lättare följer med och känner att man samlar poäng längs vägen. Du behöver alltså inte bara att sitta och plugga och läsa hemma, och det har jag tyckt om även om det är en väldigt krävande kurs.

Vad har du för framtidsplaner?

– Precis som alla andra vill jag bli finansminister eller jobba för riksbanken vi får se om jag hinner med båda (skratt) men jag har också funderat på att fortsätta inom universitetet och själv forska och bli professor en dag och gräva ner sig ännu mer, kanske i beteendeekonomi. Master har jag i alla fall tänkt att läsa. Men kanske jag ska jobba ett år först för att få en ännu bättre bild av vad jag tycker är roligast.

Vad tror du om möjligheterna att få jobb?

– Jag tror att det kommer gå bra att få ett jobb på en bank, ett företag eller en myndighet– arbetsmarknaden ser ju god ut. Inom företagsekonomi får du nästan som en legitimation för att bli revisor men så är det ju inte i nationalekonomi och det tycker jag är bra för då får jag utrymme att välja det jag tycker är roligt.

Vad tycker du är det bästa med att studera nationalekonomi?

– Det är att du tänker på vad som är allas bästa och den stora bilden snarare än att fokusera på en viss grupp. Och att man kan räkna på allt, och välja att räkna på det man tycker är kul. Jag lyssnade på en podcast när någon hade räknat på den bästa hamburgaren utifrån pris, smak och kvalitet, och gjort en hel uppsats om detta – bara för att personen älskade att äta hamburgare.

Otilia Espling, student i nationalekonomi
"Det bästa med nationalekonomi är att du tänker på vad som är allas bästa och den stora bilden snarare än att fokusera på en viss grupp. Och att man kan räkna på allt, och välja att räkna på det man tycker är kul."