NAVI-HED Navigating through digital challenges in Home economics education
Kort beskrivning
I Erasmus+ projketet NAVIgating through digital challenges in Home economics EDucation (NAVI-HED) arbetar vi tillsammans med lärare från Sverige, Norge, Finland och Estland för att lösa de problem som identifierades i LEAD-projektet LEarning And Digitalisation in home economics education (LEAD). Syftet är att elevernas kunskapsutveckling ska främjas genom att de får pröva, utforska, och använda digitala verktyg som kan främja deras lärande i ämnet Hem - och konsumentkunskap.
Bakgrund
LEarning And Digitalisation in home economics education (LEAD) är ett Erasmus+ samarbetsprojekt (KA 201) mellan nordiska-baltiska länder som pågått mellan 2018 - 2021.
Syftet med projektet var att visa på olika möjligheter att arbeta ändamålsenligt med digitala verktyg i Hem- och konsumentkunskap (Hkk), för att främja lärande hos eleverna. Projektet resulterade i ett material till hkk-lärare för att ge inspiration och erbjuda idéer om hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. Materialet kan formas och anpassas efter de lokala förutsättningar som råder på varje skola. Det finns tillgängligt på fem språk; finska, engelska, estniska, norska och svenska.
Syftet med NAVI-HED
Under våren 2021 erhöll vi finasiering för ett nytt (2021-2023) Erasmus+ projkekt som är ett fortsättningsprojekt vid namn NAVIgating through digital challenges in Home economics EDucation (NAVI-HED) där vi arbetar tillsammans med lärare från alla fyra samarbetsländer (Sverige, Norge, Finland och Estland) för att lösa de problem som identifierades i LEAD-projektet. Syftet är att elevernas kunskapsutveckling ska främjas genom att de får pröva, utforska, och använda digitala verktyg som kan främja deras lärande i hkk-ämnet.
Deltagare
Interna:
Jenny Rendahl
Sara McGarvie
Jenny Lind
Päivi Palojoki
Externa:
Jaana Taar, University of Tallinn
Kristi Koppel, University of Tallinn
Hille Janhonen-Abruquah, University of Helsinki
Anne Malin, University of Helsinki
Gun Åbacka, University of Agder
Hanne Andersen, University of Agder