Fysisk aktivitet och hälsa

Forskningsgrupp

Kort beskrivning

Forskargruppen Fysisk aktivitet och hälsa bedriver klinisk, epidemiologisk och metodologisk forskning i tvärdisciplinär samverkan mellan forskare från olika fakulteter och lärosäten, nationellt och internationellt inom centrumbildningen Centrum för hälsa och prestation (CHP) vid Göteborgs universitet. CHP är ett samarbete mellan Sahlgrenska akademin och Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Två stora teman för forskargruppen är:
• metodutveckling för mätning av fysisk aktivitet
• utveckling av individuella rekommendationer för fysisk aktivitet för optimal hälsa (inklusive Sport for Health)

Bakgrund

Forskargruppen Fysisk aktivitet och hälsa är en tvärfakultativ samverkan mellan Sahlgrenska akademin och Utbildningsvetenskapliga fakulteten inom centrumbildningen Centrum för hälsa och prestation (CHP). Samarbetet inkluderar nationella och internationella deltagare. Forskargruppen bedriver metodologisk, klinisk och epidemiologisk forskning i tvärdisciplinär samverkan mellan forskare från olika fakulteter och lärosäten, nationellt och internationellt. Kärnan i forskargruppen är forskare vid institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin och institutionen för kost- och idrottsvetenskap i nära samarbete med forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Två stora teman är metodutveckling för mätning av fysisk aktivitet och samband mellan fysisk aktivitet, kondition och hälsa. Visionen är att utveckla individuella rekommendationer för fysisk aktivitet för optimal hälsa. Projekten inkluderar även individualiserad idrottande, Sport for Health och idrottskardiologi.

Forskningsprojekt

Här nedanför kan du läsa mer om våra intressanta forskningsprojekt. Vissa driver vi själva och andra driver vi i samverkan med andra aktörer.