Omslagsillustration till avhandlingen - En abstrakt tolkning av en frontal MR-bild i huvud-hals området.
Omslagsillustration till avhandlingen - En abstrakt tolkning av en frontal MR-bild i huvud-halsområdet.
Foto: Emilia Palmér

Emilia Palmér - Avancerade MR-bilder - enda underlaget genom hela processen vid strålbehandling

Emilia Palmér disputerade den 3 februari 2023 på en avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för kliniska vetenskaper, inom ämnet medicinsk strålningsvetenskap

Titeln på avhandlingen är: Advances in MRI based radiation therapy - Bringing MRl-only and multiparametric methods towards clinical applications

Länk till avhandlingen

Emilia Palmérs avhandling visar att man kan använda MR-bilder som enda underlag genom hela processen vid extern strålbehandling vid cancer. Genom att ta bort röntgenbildtagning som traditionellt används som primära underlaget ges nu möjligheten till en ny arbetsform inom kliniken. Detta gynnar patient som då enbart behöver genomgå en form av bildtagning och därmed får mindre total stråldos

Emilia Palmér legitimerad sjukhusfysiker

En utav de vanligaste behandlingarna för cancer är strålbehandling, antingen som enda behandling eller i kombination med andra behandlingar. För att kunna planera hur strålbehandlingen ska ges till patienten behöver man undersöka kroppen med hjälp av olika former av bilder, till exempel datortomografi (DT eller CT på engelska) och magnetkamera (MR). Detta för att mer exakt se hur cancern är placerad samt särskilja den från de stålkänsliga områden som man vill undvika att bestråla. CT används även vid varje behandlingstillfälle för att kontrollera att patientens kropp placeras likadant varje gång.

– På senare tid har ett nytt arbetssätt presenterats där enbart MR-bilder används för att planera strålbehandlingen. Att utesluta CT-bilder från behandlingsplaneringen minskar den totala stråldosen till patienten. Dessutom kompletteras oftast CT ändå med en MR-undersökning för att kunna definiera tumören tydligt i bilderna, säger Emilia Palmér legitimerad sjukhusfysiker, som arbetar med MR inom strålbehandling med fokus på behandlingsflöde och funktionell magnetresonans, vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet

Flödesschema för den nya processen (till vänster) och för den traditionella (till höger)
Foto: Emilia Palmér

Bildbehandling med AI kan bidra till färre röntgentillfällen

Inom det nya arbetssättet krävs fortfarande information om elektrondensiteten i kroppen, som tidigare erhölls från CT-bilden. Därför används metoder för att omvandla MR-bilder till CT-liknande bilder (syntetisk CT) med hjälp av bildbehandling eller artificiell intelligens (AI).

– Användandet av AI inom sjukvården har visat sig vara ett bra verktyg och användningsområdena ökar konstant. Vid användning av AI inom strålbehandling och framtagande av nya arbetssätt är det viktigt att kontrollera och säkerställa att det nya arbetssättets resultat blir lika bra, eller bättre.

Forskningsresultaten från avhandlingen visar nu bland annat på att MR-bilder kan användas som enda underlag genom hela processen av extern strålbehandling. Man kan alltså ta bort CT-bildtagningen som traditionellt används som primära underlaget. Dessa fynd ger möjligheten till en ny arbetsform inom kliniken. Detta gynnar patient som enbart behöver genomgå en bildtagning och minskar den totala stråldosen till patienten som CT bidrar med. Här finns även tid och pengar att spara för vården.

– Vi har också kunnat visa att MR kan ge ytterligare information om cancerns biologiska funktioner i relation till responsen på behandlingen. Dessa fynd behöver nu undersökas vidare men, här finnas goda möjligheter att på sikt kunna skräddarsy strålbehandlingarna, i stället för de mer rigida behandling som ges idag.

Text: Susanne Lj Westergren

INFORMATION OM DISPUTATIONEN

Tid: 230203 kl 13:00
Plats: Jubileumsklinikens aula, Gula stråket 2B, Sahlgrenska Universitetssjukhuset