Cybersäkerhet i kommuner – en komparativ studie

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - 2025
Projektägare
Medelsförvaltare: Högskolan Väst (Johan Berlin), medverkande: Gothenburg Research Institute (GRI), GU (Max Boholm), Förvaltningshögskolan, GU (David Karlsson)

Kort beskrivning

Regeringar och nationella myndigheter har alltmer uppmärksammat risker och sårbarheter förenade med digitalisering och behovet av cybersäkerhet. Hur cybersäkerhet uppfattas och hanteras av kommuner är dock mindre känt. Samtidigt är den lokala nivån avgörande för samhällets cybersäkerhet. Det övergripande syftet med detta projekt är att genom en jämförande ansats öka vår kunskap om cybersäkerhet i svenska kommuner. Mer specifikt, avser projektet besvara: 1) i vilken omfattning svenska kommuner uppmärksammar och förstår cybersäkerhetsrisk, 2) hur de organiserar sitt cybersäkerhetsarbete, 3) vilka likheter och skillnader som finns hos kommunerna avseende fråga 1 och 2, och 4) hur skillnader mellan kommuner kan förklaras, med särskilt fokus på kommunstorlekens betydelse som en förklarande faktor.