Omslagsillustration till avhandlingen: Visar högriskneuroblastomaceller som är infärgade för att illustrera en specifik celldöds mekanism (apoptos). Tumörsnittet är inskannat av Histocenter AB (Mölndal).
Foto: Arman Romiani: has produced the image itself with a program (SlideViewer 2.6.0).

Arman Romiani - Förbättrad behandling med radioaktiva läkemedel vid högriskneuroblastom hos barn

Arman Romiani disputerade den 17 maj 2023 på en avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för kliniska vetenskaper, inom ämnet medicinsk strålningsvetenskap

Titeln på avhandlingen: Improved radionuclide therapy of neuroblastoma. Preclinical evaluation of 177Lu-labeled somatostatin analogs

Länk till avhandlingen i GUPEA

Idag överlever ungefär hälften av de barn som diagnostiserats med högriskneuroblastom. Betydande förbättringar kring deras behandling har skett under de senaste årtiondena, men det finns fortfarande mycket kvar att göra för den andra hälften av barnen, de som inte botas med de nuvarande behandlingarna.

När högriskneuroblastom upptäcks har sjukdomen oftast spridit sig, vilket kräver en systemisk behandling som gör det möjligt att nå tumörceller oberoende av var de befinner sig i kroppen.

– Det övergripande målet med avhandlingen har varit att prekliniskt utvärdera ifall radioaktiva läkemedel kan användas för behandling av barn med högriskneuroblastom, säger Arman Romiani. Han har en master i science inom medicinsk strålningsfysik och forskar prekliniskt inom fältet för radionuklidterapi, eller så kallad målsökande strålbehandling.

Eftersom cellerna i högriskneuroblastom har en stor mängd av somatostatinreceptorer (SSTR) på sin yta, så kan dessa celler angripas med hjälp av tumörsökande substanser, som binder till SSTR.

Två olika radioaktiva läkemedel har studerats

– I vår forskning har två olika radioaktiva läkemedel använts, 177Lu-oktreotat och 177Lu-oktreotid. Båda binder bra till de somatostatinreceptorer som högriskneuroblastoma celler oftast uttrycker. Och våra prekliniska studier visade att radioaktiva läkemedel, i detta fall, kan vara fördelaktiga vid behandling av patienter med spridd högriskneuroblastom som överuttrycker SSTR.

Det radioaktiva läkemedlet kan injiceras i blodet och söka upp spridda tumörceller i kroppen, och bestråla dem på nära avstånd. Idag använts 177Lu-oktreotat för behandling av patienter med så kallade neuroendokrina tumörer i mag-tarm-kanalen, i de fall då tumörerna uttrycker tillräckligt med SSTR.

Eftersom högriskneuroblastom oftast har vissa mutationer kan det behövas en kombination med andra läkemedel för att övervinna cancerns behandlingsresistenta egenskaper och för att öka effekterna av behandlingen. Att ha olika behandlingsformer är ett sätt att motverka behandlingsresistenta egenskaper som vissa tumörformer har.

De viktigaste resultaten här är just att radioaktiva läkemedel kan tillämpas för högriskneuroblastom där ett överuttryck av somatostatinreceptorer finns.

– Dessutom visade kombinationsbehandling med en så kallad ALK-inhibitor (lorlatinib) en synergistisk terapieffekt, vilket påvisar det fördelaktiga i att kombinera radioaktiva läkemedel med specifika hämmare. Förhoppningsvis kan resultaten från våra prekliniska studier vara till nytta för olika pågående kliniska studier där behandlingseffekten av 177Lu-oktreotat studeras för barn med högriskneuroblastom.

Text: Susanne Lj Westergren

MER INFORMATION om disputationen

Tid: 17 maj 2023, kl 13:00-15:30 Plats: Arvid Carlsson hörsal, Academicum, Medicinaregatan 3, Göteborg

Huvudhandledare: Eva Forssell-Aronsson