Utbildningsplan

Magisterprogram i arkeologi med naturvetenskaplig inriktning

Master in Archaeological Sciences

Program
H2MAS
60 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/2686
Ikraftträdandedatum
2025-09-10
Beslutsdatum
2025-09-09
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Humanistiska fakultetsstyrelsen
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Syfte

Syftet med programmet är att erbjuda en engelskspråkig utbildning inom arkeologi som är väl förankrad i den senaste internationella forskningen. Fokus ligger på arkeologins möjligheter att tillämpa naturvetenskapliga metoder för att rekonstruera forntida samhällens relation till miljön. Med ett upplägg av varierande undervisnings- och examinationsformer kommer studenterna att fördjupa sina kunskaper i arkeologi på ett teoretiskt såväl som på ett praktiskt metodologiskt plan. Utbildningen avslutas med ett självständigt examensarbete om 15 hp. Programmet syftar till att förbereda studenterna inför forskarutbildning samt att förstärka deras anställningsbarhet inom den arkeologiska sektorn.

Behörighetskrav

För tillträde till programmet krävs kandidatexamen (180hp), (Degree of Bachlor of Arts) i Arkeologi eller motsvarande, alternativt kandidatexamen inom huvudområdet Kulturarv innefattande minst grund- och fortsättningskurs (60hp) inom huvudområdet Arkeologi. Sökande måste uppvisa kunskaper i engelska på nivå Engelska 6 eller motsvarande från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test. Vi accepterar IELTS Academic, IELTS Online, IELTS UKVI (Academic) och IELTS One Skill Retake (Academic) samt TOEFL iBT, TOEFL iBT Home Edition och TOEFL iBT Paper Edition.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till en magister inom huvudområdet Arkeologi 60 hp

Innehåll

Programmet omfattar två terminers heltidsstudier som avslutas med ett magisterexamensarbete inom huvudområdet arkeologi.


Programmet har följande kronologiska upplägg (se fig 1):


TERMIN 1

Terminen inleds av två programunika, obligatoriska kurser om 7.5hp:

  • AE2036 Introduktion till arkeologiska tillämpningar, 7.5hp (Introduction to archaeological sciences, 7.5hp)
  • AE2038 Arkeologiskt material, kontexter och naturvetenskapliga metoder, 7.5hp (Archaeological material, contexts and scientific methods, 7.5hp) 


De obligatoriska kurserna ovan följs av en valbar kurs om 15hp med tydlig naturvetenskaplig koppling. De valbara kurserna kommer att alterneras så att det vid varje programtillfälle finns minst tre kurser att välja mellan. Följande kurser ingår vid programstart i det samlade utbudet av valbara kurser:

  • AE2037 Miljöarkeologi och dess metoder, 15hp (Environmental Archaeology and its methods, 15 credits)
  • AE2041 Bioarkeologi, 15h (Bioarchaeology, 15 credits)
  • AE2045 Arkeologi som hållbarhetsvetenskap, 15hp (Archaeology as sustainability science, 15 credits)
  • AE2043 *Bronsålderssamhällen i Norden och E*uropa,15 hp* (*Nordic and European Bronze Age societies, 15 credits)
  • AE2044 Stenålderns samhällen i Europa och dess miljöer, 15hp (Stone Age Societies and environments in Europe, 15hp)
  • AE2052 3D data och visualisering inom arkeologi och kulturarvsstudier, 15 hp (3D Data and Visualization in Archaeology and Cultural Heritage Studies, 15 credits)

TERMIN 2

Den andra terminen består av två obligatoriska kurser inom huvudområdet:

  • AE2071 Arkeologisk teori och metod i den akademiska texten, 15hp (Archaeological theory and method in academic writing, 15 credits) 
  • AE2012 Arkeologiskt självständigt examensarbete,15hp (Archaeological thesis, 15 credits) 

Beskrivning av kursmomenten 

Termin 1

AE2036 Introduktion till arkeologiska tillämpningar, 7.5hp ger studenterna kännedom om bredden inom de olika naturvetenskapliga forskningsinriktningarna samt om tillämpningar inom huvudområdet. Lärare på kursen kommer att introducera studenterna till sina egna forskningsområden och därmed öppna upp för fördjupade studier på den kommande valfri kurs på termin 1.

Under den andra kursen AE2038 Arkeologiskt material, kontexter och naturvetenskapliga metoder, 7.5hp får studenterna fördjupa sig i olika fält- och laborativa analysmetoder. Reflektivitet kring urval och tillämpbarhet är ett centralt tema för att förstå utfallet av naturvetenskapliga analyser på det arkeologiska materialet.

Det valbara kursutbudet som presenterats tidigare består framför allt av kurser med en tydlig naturvetenskaplig profil:

AE2037 Miljöarkeologi och dess metoder behandlar miljöarkeologi, dess principer och praxis för fält och laboratoriemetoder vilka inkluderar fysikaliska-kemiska analyser och mikroskopi av jord och växtmaterial.

AE2041 Bioarkeologi ger kunskaper om biologiska lämningar och aktuella naturvetenskapliga metoder inom bioarkeologin. Kursen kommer också att kritiskt analysera och problematisera dessa vetenskapliga metoder och användningen av osteologi inom arkeologin.

Kursen AE2044 Stenålderns samhällen i Europa och dess miljöer fokuserar på övergången mellan jakt-samlarsamhällen till det jordbrukande samhället under stenåldern där respektive ekonomiers livsvillkor och deras miljöpåverkan i relation till samtidens klimatförändringar lyfts. Kursen behandlar även teman som exempelvis migration, pandemier samt framväxten av storskaliga gravmonument. Kursen belyser naturvetenskapliga tillämpningar som miljö-DNA och strontiumisotopanalys.

Kursen AE2043 *Bronsålderssamhällen i Norden och E*uropa ger fördjupade kunskaper om bronsålderns komplexa livsstil under olika teman som produktion, krigsföring och ekonomi vilka skildras utifrån ett nordiskt såväl som ett bredare europeiskt perspektiv. Kursen belyser naturvetenskapliga tillämpningar som DNA- och isotopanalys.

Kursen AE2052 3D data och visualisering inom arkeologi och kulturarvsstudier ger studenterna kunskaper i 3D-modeller som verktyg inom forskning samt inom kulturarvssektor. Modelleringen är en värdefull resurs för att vetenskapligt kunna analysera arkeologiska lämningar samt för att tillgängliggöra dem för en bredare publik. Kursen har en praktisk inriktning mot avancerad programvara inom 3D och AI men belyser även hållbarhetsaspekter och etiska frågor kring förvaltningen av arkeologiska lämningar.


Termin 2

Under den andra terminen ligger fokus på egen forskningstillämpning och den vetenskapliga textproduktionen. AE2071 Arkeologisk teori och metod i den akademiska texten, 15hp, syftar till att hjälpa studenten att formulera en fruktbar forskningsuppgift, med avseende på teori, forskningsläge, frågeställningar, materialval och empiriska strategier inför det därpå följande examensarbetet, AE2012 Arkeologiskt självständigt examensarbete,15hp, som avslutar programmet.

Mål

Efter genomgånget magisterprogram förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade insikter i arkeologins förutsättningar att med naturvetenskapliga metoder rekonstruera förhistoriska samhällen och livsvillkor
  • uppvisa kunskaper om olika naturvetenskapliga metoder och hur de används inom arkeologin
  • visa fördjupade insikter i arkeologins framväxt i relation till naturvetenskapliga metoder. 

Färdigheter och förmåga

  • muntligen, skriftligen och praktiskt förhålla sig till metodologiska problem och utmaningar i användandet av olika typer av naturvetenskapliga metoder och digital teknik. 
  • på ett självständigt och reflekterande sätt tillämpa praktiska, laborativa kunskaper på ett arkeologiskt material. 
  • självständigt formulera en fruktbar och väl avgränsad problemställning inom ett valt forskningsområde. 
  • på ett självständigt och kreativt sätt genomföra en vetenskaplig forskningsuppgift med anknytning till naturvetenskapliga tillämpningar. 


Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt värdera olika naturvetenskapliga metoder och bedöma deras användbarhet. 
  • självständigt och kreativt välja adekvata metoder inom laborativ praktik och forskning, 
  • kritiskt diskutera arkeologiska tolkningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • kritiskt reflektera kring urval av arkeologiskt material i relation till tillämpning av olika naturvetenskapliga metoder.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Studenter som i normal takt följer programmet med godkänt resultat har generell platsgaranti på samtliga kurser inom programmet. Denna generella platsgaranti omfattar också utrymmet om 15 hp valbara kurser.