Nätverk för aktionsforskning inom utbildning i Sverige–NAFUS

Nätverk för aktionsforskning inom utbildning i Sverige (NAFUS) är det nya namnet på det nätverk som tidigare kallades Svenskt nätverk för aktionsforskning (SNAF). SNAF bildades 2019. Nätverket samlar svenska forskare med intresse för utbildningsfrågor och aktionsforskning. Syftet är att utifrån aktionsforskning utveckla utbildning och forskning kring praktiknära frågor inom hela utbildningsväsendet.

Mer om NAFUS

Nätverket träffas minst en gång per termin digitalt i två timmar. En inbjudan skickas ut via sändlistan med en inbjudan och ett program. Den första timmen presenterar någon av nätverkets deltagare något av sin forskning, kanske en artikel eller en studie på gång. Den forskning som presenteras diskuteras i mindre grupper varefter respons samt diskussion sker. Den andra timmen ägnas åt att berätta för varandra vad som sker vid olika lärosäten i landet när det gäller aktionsforskning samt att ta upp och diskutera gemensamma frågor som är aktuella. Vi tipsar också varandra om intressanta konferenser och tidskrifter.

Fem koordinatorer

Nätverket leds av fem koordinatorer från olika lärosäten i Sverige. För närvarande:

• Anette Olin Almqvist, Göteborgs universitet
  • Anette Forssten Seiser, Karlstad universitet
  • Jaana Nehez, Halmstad högskola
  • Eva Kane, Stockholms universitet
  • Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet

Kollegium om aktionsforskning

Det finns också ett Aktionsforskningskollegium som anordnar öppna seminarier om aktionsforskningsstudier 2-3 gånger per termin. Seminarierna anordnas både på campus i Göteborg och digitalt. Program seminarier.

Vill du ha mer information?

Vill du få information om nätverkets aktiviteter? Anmäl dig genom att skicka e-post till Anette Olin Almqvist.