Satu är lärarstudent och Magdalena är hennes VFU-handledare
Magdalena Radtke är grundlärare med inriktning fritidshem och bild, hon är dessutom VFU-handledare. På bilden med blivande bild- och fritidsläraren Satu Säkkinen (till vänster på bilden).
Foto: Torsten Arpi

Utveckling och samspel mellan VFU-handledare och lärarstudent

Genom arbetet som bildlärare/fritidslärare lyckas Magdalena Radtke förena sitt designintresse med lusten till det varierande och kreativa arbetet på fritidshemmet. Sedan flera år är hon dessutom VFU-handledare. Vi träffade henne och snart färdiga bild- och fritidsläraren läraren Satu Säkkinen för ett samtal om utveckling och samspel.

Om lärarlegitimation för lärare i fritidshem

Från och med den 1 juli 2019 är det krav på lärarlegitimation och behörighet för att få undervisa och ansvara för undervisning i fritidshemmet. Tidigare fick lärare som inte har legitimation undervisa och ha ansvar för undervisningen i fritidshemmet om de hade en svensk eller utländsk högskoleutbildning för arbete som fritidspedagog eller motsvarande. Idag behöver du som är fritidspedagog och som omfattas av detta ha en lärarlegitimation.

Läs mer på Skolverkets sidor om lärarlegitimation