Kursplan

Teknologi, kunskap och lärande: En introduktion

Technology, knowledge and learning: An introduction

Kurs
PDA675
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1677
Ikraftträdandedatum
2025-06-10
Beslutsdatum
2025-06-10
Gäller från termin
HT2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Skriftlig salstentamen, 5 högskolepoäng
Kurspaper i form av en litteraturöversikt, 7 högskolepoäng
Digital portfolio, 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår som obligatorisk kurs i det internationella masterprogrammet Informationsteknologi och lärande. Kursen kan också ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande (S2ITL)

Huvudområde med fördjupning

UNPLI Pedagogik med inriktning mot lärande, kommunikation och informationsteknologi - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen.

Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till IT och lärande som ett internationellt kunskaps- och tillämpningsområde genom att presentera tematiska strukturer och kategorier inom området. Konceptuella och kritiska förhållningssätt till kunskapsområdet är i fokus, kombinerat med aktiviteter som riktar sig till teknologier i pågående utveckling samt till samtida debatter inom området. Kursen behandlar följande teman:

  • Översikt över klassiska och samtida forskningstraditioner inom området IT och lärande
  • Konceptualiseringar av teknologi inom pedagogik och relaterade tillämpade områden
  • IT och lärande som ett tillämpat område
  • Teknologier under utveckling och pågående debatter inom området IT och lärande

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra centrala perspektiv på lärande
  • diskutera sambandet mellan centrala perspektiv på lärande och tillämpad design inom området IT och lärande

Färdigheter och förmåga

  • sätta samman ett urval av forskningslitteratur inom området IT och lärande utifrån en avgränsad fråga eller ämne
  • presentera en argumentation baserad på forskningslitteraturen i form av ett akademiskt paper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera och diskutera aktuell forskning i relation till centrala perspektiv på lärande inom forskningsområdet IT och lärande
  • reflektera över och dokumentera egna kunskaper och erfarenheter i relation till ett framtida yrkesliv

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen baseras på föreläsningar, workshops och seminarier. Både grupp- och individuellt arbete ingår i undervisningen.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Bedömningen baseras på följande individuella uppgifter:

  • skriftlig salstentamen (betyg U-G, 5hp)
  • kurspaper i form av en litteraturöversikt (betyg U-VG, 7hp)
  • digital portfolio (betyg U-G, 3hp)

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Tre examinationsuppgifter ingår i kursen. Godkänt genomförande av samtliga krävs för att uppnå betyget Godkänt (G). Bedömningen som ligger till grund för betyget Väl Godkänd (VG) baseras på individuellt kurspaper

  • skriftlig salstentamen (betyg U-G, 5hp)
  • kurspaper i form av en litteraturöversikt (betyg U-VG, 7hp)
  • digital portfolio (betyg U-G, 3hp)

Kursvärdering

Den avslutande kursvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs till en rapport och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Rapporten ska vara vägledande för utveckling och planering av nästkommande kursomgång.

Övriga föreskrifter

Digitala undervisningsmoment kan förekomma.

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.