Svenska som andraspråk lärare åk 1-6
Swedish as a Second Language teachers school years 1-6
Om litteraturlistan
Delkurs 1 Svenska som andraspråk i skola och samhälle
Kindenberg, Björn (red.) 2015. Flerspråkighet som resurs. Stockholm: Liber.
Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.
Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.
Skolverket 2024. Nyanländas utbildning. Nätpublicerad.
Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.
Skolverket 2021. Stöd för undervisning av nyanlända elever. Nätpublicerad
Skolverket 2018. Svenska som andraspråk i praktiken. Nätpublicerad.
Skolverket 2020. Svenska som andraspråk. Ett behovsprövat ämne. Nätpublicerad.
Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 2 Litteracitetsutveckling och läs- och skrivinlärning på ett andraspråk
Fälth, Linda., Selenius, Heidi & Egerhag, Helén. 2022. A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2). Tillgänglig som e-resurs via UB.
Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.
Kindenberg, Björn (red 2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning.
Norén, Sofia (red.) 2022. Lära barn att läsa. Stockholm: LegiLexi. Nätpublicerad.
Skolverket. Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. Modul i Skolverkets ”Läslyft”. Lärportalen. Nätpublicerad.
Skolverket. Tolka och skriva text. Modul i Skolverkets ”Läslyft”. Lärportalen. Nätpublicerad.
Skolverket. Moduler för Språk-, läs- och skrivutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad.
Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur.
Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 3 Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.
Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublikation. Enligt lärares anvisning.
Johansson, Britt & Anniqa Sandell Ring 2015. Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.
Sellgren, Mariana 2011. Den dubbla uppgiften: Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO. Symposium 2012. Stockholm: Elanders AB. Nätpublicerad.
Skolverket. Moduler för Språk- och kunskapsutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.
Skolverket: läroplaner, kursplaner och andra styrmedel från Skolverket. Enligt lärares anvisning. Nätpublicerade.
Walldén, Robert 2019. Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. Malmö: Malmö universitet. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 4 Bedömning av språk- och kunskapsutveckling
Kindenberg, Björn (red 2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning.
Malmö Stad 2023. SVA-luppen. Stödmaterial vid behovsbedömning i svenska som andraspråk F–3. Malmö: Malmö stad, Grundskoleförvaltningen. Enligt lärares anvisning. Nätpublicerad.
Salameh, Eva-Kristina (2021). Flerspråkig utveckling. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.
Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs1-3 och 4-6. Nätpublicerad.
Skolverket 2020a. Att planera, bedöma och ge återkoppling. (Nätpublicerad).
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.