Litteraturlista

Svenska som andraspråk lärare åk 1-6

Swedish as a Second Language teachers school years 1-6

Kurs
SSA118
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-19

Delkurs 1 Svenska som andraspråk i skola och samhälle 

Kindenberg, Björn (red.) 2015. Flerspråkighet som resurs. Stockholm: Liber.

Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.

Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.

Skolverket 2024. Nyanländas utbildning. Nätpublicerad.

Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.

Skolverket 2021. Stöd för undervisning av nyanlända elever. Nätpublicerad

Skolverket 2018. Svenska som andraspråk i praktiken. Nätpublicerad.

Skolverket 2020. Svenska som andraspråk. Ett behovsprövat ämne. Nätpublicerad.

Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur.

Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor


Delkurs 2 Litteracitetsutveckling och läs- och skrivinlärning på ett andraspråk 

Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.

Kindenberg, Björn (red 2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning.

Skolverket. Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. Modul i Skolverkets ”Läslyft”. Lärportalen. Nätpublicerad.

Skolverket. Tolka och skriva text. Modul i Skolverkets ”Läslyft”. Lärportalen. Nätpublicerad.

Skolverket. Moduler för Språk-, läs- och skrivutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad.

Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur.

Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.


Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor


Delkurs 3 Språk- och kunskapsutvecklande undervisning

Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.

Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublikation. Enligt lärares anvisning.

Johansson, Britt & Anniqa Sandell Ring 2015. Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning.

Sellgren, Mariana 2011. Den dubbla uppgiften: Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO. Symposium 2012. Stockholm: Elanders AB. Nätpublicerad.

Skolverket. Moduler för Språk- och kunskapsutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.

Skolverket 2022. Läroplan och kursplaner för grundskolan. Nätpublicerad.

Walldén, Robert 2019. Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. Malmö: Malmö universitet. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning.


Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor


Delkurs 4 Bedömning av språk- och kunskapsutveckling

Kindenberg, Björn (red 2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning.

Salameh, Eva-Kristina (2021). Flerspråkig utveckling. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 4-6. Nätpublicerad.

Skolverket 2020a. Att planera, bedöma och ge återkoppling. (Nätpublicerad).


Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor