Två oboister vid orkesterrepetition i universitetets aula i Vasaparken april 2022
Orkesterrepetition i universitetets aula
Foto: Johan Wingborg

Sök till master symfoniskt orkesterspel

Informationen gäller antagning till konstnärligt masterprogram i musik, inriktning symfoniskt orkesterspel. Anmälningsprocessen för studiestart hösten 2024 har stängt och antagningsprocessen pågår. Nästa gång du kan söka är december 2024 – 15 januari 2025. Studiestart hösten 2025.

Antagningsprov

Följande gäller för studiestart höstterminen 2024.

Antagningsproven för antagning till konstnärligt masterprogram i symfoniskt orkesterspel genomförs helt genom digitala arbetsprover (videoinspelningar). Arbetsprover ska laddas upp i SlideRoom. Du skapar själv ett nytt konto i SlideRoom med din e-postadress och valfritt lösenord.

Sökande på orkesterinstrument (ej piano och slagverk)

Intervju: Du får intervjufrågor per e-post. Frågorna ska besvaras i ett separat videoklipp. Du kan välja att svara på svenska eller engelska.

Provspelning: Provspelningsrepertoaren består av orkesterutdrag och en konsert. Listor för samtliga orkesterinstrument hittar du i pdf-filen Provspelningsrepertoar. Noter på orkesterutdragen skickas till dig via e-post.

• Video 2: Utdragen spelas efter varandra i en tagning
  • Video 3: Konserten spelas i en tagning

Sökande på piano

Provspelning: Provspelningsrepertoaren består av orkesterutdrag, operautdrag samt valfria solistiska verk från minst två skilda epoker. Speltiden för de solistiska verken ska vara totalt minst 10 minuter. Noter på orkester- och operautdragen skickas till dig via e-post.

• Video 2: Operautdrag
  • Video 3: Orkesterutdrag (spelas efter varandra i en tagning)
  • Video 4–8: Ett solistiskt musikstycke per film

Sökande på slagverk

Provspelning: Provspelningsrepertoaren består av orkesterutdrag. Lista hittar du i pdf-filen Provspelningsrepertoar. Noter på orkesterutdragen och ytterligare instruktioner skickas till dig via e-post.

• Video 2: Utdrag 1–5 spelas efter varandra i en tagning
  • Video 3: Utdrag 6–10 spelas efter varandra i en tagning

Krav vid inspelning av video

• Berätta tydligt vilket stycke du kommer att framföra på inspelningen.
  • Filmerna ska ha hög ljudkvalitet.
  • Du ska vara i närbild.
  • Ansikte, hela armar och instrument ska synas tydligt.
  • Inspelningarna görs utan klipp.
  • Tillåtna filformat är: .m4v, .mov, .mp4, .wmv, .flv, .asf, .mpeg, .mpg, .mkv
  • Maximal filstorlek per video är 500 MB.

Behörighet och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen i musik, eller motsvarande, samt musikaliska kunskaper och färdigheter som prövas vid antagningsprov och är grund för urval.

Urval

Urval baseras på antagningsprov.