Foto: Slaget vid Halmstad av Johan Philip Lemke. Tillhör nationalmuseum

Militärhistoriskt kulturarv. Slagfält, makt och minne i det tidigmoderna Västsverige

Kurs
HI1520
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12029
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Med utgångspunkt i den västsvenska regionens rika militära kulturarv behandlar kursen krigens roll och villkor under tidigmodern tid. Studenterna lär sig använda nedtecknade berättelser, fysiska lämningar i landskapet, befästningar och andra byggnationer, gravplatser och minnesmärken för att undersöka hur krig påverkade människors livsvillkor och den bredare samhällsutvecklingen.

Om utbildningen

Krigföring har genom historien haft en transformativ inverkan såväl på enskilda människors liv och vardag som på den bredare samhällsutvecklingen. Den massiva mobilisering och koncentration av resurser som storskalig väpnad konflikt kräver har återkommande öppnat för och tvingat fram genomgripande förändringar i maktstrukturer, socioekonomiska relationer, politiska institutioner, teknologi och kulturella uttryck. Långt efter att krig avslutats har slagfältets brutalitet och förstörelsekraft levt kvar i människors ihågkommanden, berättelser och trauman; i fysiska lämningar i landskapet; i befästningar och andra byggnationer; i gravplatser och minnesmärken.

Den här kursen behandlar krigets roll i den tidigmoderna europeiska samhällsutvecklingen. Med utgångspunkt i specifika platser och den västsvenska regionens militära kulturarv tränas studenterna även i att analysera och rekonstruera de komplexa sambanden mellan slagfältets kaotiska förlopp, det omkringliggande landskapet och krigets förblivande och vittförgrenade konsekvenser.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval