Foto: Johanna Giske

Kurser och innehåll

Här hittar du information om vilka kurser som ingår i bebyggelseantikvariskt program. Kurserna har varierande undervisningsmetoder och ger dig den kompetens du behöver för att kunna arbeta inom det bebyggelseantikvariska fältet.

Första året

Termin 1

Kulturvårdsstudier, introduktion, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KGM101
I programmets första kurs får du en introduktion till akademiska studier, ämnet kulturvård och det bebyggelseantikvariska yrkesområdet.

Dokumentation och visualisering, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KGM113
Kursen ger dig grundläggande färdigheter inom kulturvårdens tekniker för dokumentation och visualisering. I kursen får du lära dig om olika tillvägagångssätt, syften och kontexter för dokumentation.

Bebyggelsehistoria 1, 15 högskolepoäng

Kurskod: KBA111
Detta är den första kursen i temat bebyggelsehistoria. Här får du lära dig om landskapet och bebyggelsen som den var innan den agrara revolutionen hade ägt rum.

Termin 2

Metodologi för bebyggelsehistoriska studier, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA210
I den här kursen får du lära dig om olika metoder som används i bebyggelsehistoriska studier.

Bebyggelsehistoria 2, 15 högskolepoäng

Kurskod: KBA206
I den andra kursen i bebyggelsehistoria lär du dig om medeltidens, renässansens, barockens och industrialismens arkitektur- och bebyggelsehistoria, inklusive stadsutveckling, i ett brett perspektiv.

Gårds- och landskapsstudie, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA215
Genom arkiv- och fältstudier får du träna dig i att förstå sambandet mellan arkivmaterial och de spår som går att utläsa i dagens landskap.

Andra året

Termin 3

Bebyggelsehistoria 3, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA305
I den tredje kursen i bebyggelsehistoria lär du dig om 1900-talets stadsplanering, arkitektur och bebyggelse ur internationellt och svenskt perspektiv. Vi följer den moderna arkitekturens utveckling från jugend till nutid, bostadsbyggandet från folkhem till nyliberalism, allt mot bakgrund av 1900-talets ekonomiska och samhälleliga förändringar.

Byggnadens konstruktion, material och skador, 15 högskolepoäng

Kursplan: KBA306
Kursen ger grundläggande kunskap och färdighet i byggnadens konstruktion, material och skador. Du lär sig undersöka byggnaden som en helhet där konstruktiva och materialmässiga egenskaper samspelar. Mycket undervisning och övning sker i och kring byggnader i fält.

Kulturvårdens teori och historia, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KTH300
Kursen introducerar grundläggande begrepp och teoretiska frågeställningar inom ämnesområdet ur ett historiskt och internationellt perspektiv. Fokus ligger på utvecklingen under 18- och 1900-tal med utblickar bakåt och framåt i tiden.

Termin 4

Byggnadsvård och gestaltning, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA406
I kursen lär du dig om restaurerings- och rekonstruktionsteorier och antikvariska gestaltningsfrågor internationellt och i Sverige under 1800-talet och perioden därefter fram till idag.

Teoretiska perspektiv för bebyggelsestudier, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA410
I kursen lär du dig om teorifrågor för bebyggelsehistoria, framförallt i form av en fördjupad problematisering av "historisk kunskap". Kursen sätter historisk kunskap i relation till modernitet och modernism, institutioner, subjektivitet, tradition, minne och ritual och ger också exempel på mindre konventionella utgångspunkter för bebyggelsehistoriska studier, såsom exempelvis nätverksteori, diskursanalys och maktteori.

Bebyggelsehistorisk uppsats, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA403
I den här kursen skriver du en vetenskaplig uppsats under handledning. Syftet är att öva dig i att använda tre källmaterial: Byggnaden, det skrivna materialet och människans berättelser.

Antikvarisk förundersökning, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA404
Kursen ger dig baskunskaper om byggnaders lastbärande kapacitet och stabilitet, konstruktionsprinciper och rimliga vårdåtgärder, framförallt fokuseras på de industriellt framtagna byggnadsmaterialen, det vill säga tidsperioden från 1800-talets andra halva fram till idag.

Tredje året

Termin 5

Praktik, bebyggelseantikvarisk verksamhet, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA510
Kursen består av verksamhetsförlagd praktik med bebyggelseantikvarisk inriktning. Praktikvistelsen sker under handledning och under praktiken får du följa en eller flera befattningshavare under ordinarie tjänstgöring.

Kulturmiljöplanering, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA515
Kursen ger dig fördjupade kunskaper och insikter i den samtida kulturmiljövårdens förutsättningar och villkor inom kommunal fysisk planering.

Projektarbete: kulturmiljöplanering i praktiken, 15 högskolepoäng

Kurskod: KBA520
Kursens ger dig kunskaper och färdigheter i hur du tar fram planeringsunderlag inom bebyggelseantikvarisk verksamhet. Du lär dig bland annat om aktuella synsätt på landskap och metoder för kunskapsinhämtning av bebyggelsemiljöer och historiska landskap.

Termin 6

Vetenskaplig teori och metod för examensarbete i kulturvård, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KMG600
Kursen ger dig de grundläggande akademiska verktyg som är nödvändiga för att kunna planera och genomföra ett examensarbete i kulturvård på kandidatnivå. Under kursen formulerar du teoretiska och metodologiska utgångspunkter för det egna examensarbetet utifrån en grundläggande vetenskapsteoretisk förståelse.

Fördjupningsstudie, 7.5 högskolepoäng

Kurskod: KBA603
Under kurser fördjupar du dina kunskaper i att hitta relevant forskning inom ett ämnesfält som du väljer, att bedöma och kritiskt granska information och att skriva akademisk text.

Examenskurs för kandidatexamen, 15 högskolepoäng

Kurskod: KBA610
Examensarbetet är den sista kursen och ger möjlighet till fördjupning och tillämpning av de kunskaper och färdigheter som du har fått under utbildningen.

Till programbeskrivningen