Foto: Maria Persson

GU-22036
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen ger fördjupad förståelse för de komplexa konflikter som kan uppstå kring kulturarvsfrågor. Huvudfokus är frågor kring delaktighet, demokrati och etik. Hur skapas och presenteras kulturarv genom förhandlingar mellan olika intressenter? På kursen fokuseras även hantering av så kallade svåra kulturarv (difficult heritage).

Om utbildningen

Kursen syftar att ge fördjupad förståelse för de komplexa konflikter som kan uppstå kring kulturarvsfrågor och därigenom ge studenterna verktyg att hanterakonflikter och ge stöd för beslutsfattande i yrkeslivet. Kursen aktualiserar hur kulturarv skapas och presenteras genom förhandlingar mellan olika intressenter såsom politiker, ”experter” såväl professionella tjänstemän som opinionsbildare, ekonomiska intressen samt avnämare. Huvudfokus är frågor kring delaktighet, demokrati och etik. Viktiga teman är exempelvis kulturarvsinstitutioners självständiga ställning i förhållande till den politiska beslutsnivån och hantering av så kallade svåra kulturarv, komplicerade ur etiska, politiska aspekter och ur ett förvaltningsperspektiv.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen gäller grundläggande behörighet samt minst 60 godkända hp inom Kulturarvsstudier kandidatprogram eller jämförbar utbildning inom kulturarvsfältet eller minst 60 godkända hp på grundnivå inom något av huvudområdena antikens kultur och samhällsliv, arkeologi, antropologi, ekonomisk historia, etnologi/kulturanalys, idéhistoria, historia, humanekologi, konstvetenskap, kritiska kulturarvsstudier, kulturantropologi, kulturarv, kulturgeografi, kulturvård, museologi eller socialantropologi. Yrkesverksamhet inom kulturarvssektorn kan också ge behörighet efter särskild prövning. Ansökan om särskild prövning görs genom att intyg om yrkeserfarenhet laddas upp på Mina sidor på antagning.se senast två månader före terminsstart.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.