Konst och politik - om vänskap och det politiskt imaginära

Kurs
FKAKPO
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15054
Ansökan stängd

Kort om kursen

Detta är en innovativ distanskurs som hålls online (med möjligheter till fysiska träffar). Kursen introducerar nyckelteman och frågor inom politik, tillhörighet och vänskapens ontologi med särskild hänvisning till samtida konstpraxis, teorier och institutioner. Utbildningen har undervisningsspråk engelska.

Om utbildningen

Den här kursen utvecklades ursprungligen 2021 genom samarbetet mellan Prof. Steven Henry Madoff (SVA New York) och Professor Mick Wilson (HDK-Valand, Göteborg.) Med utgångspunkt i framgången med 2021 års kurs syftar den nya kursen från 2022 till att utveckla den fokuserade utredningen om vänskap som en fråga över politik, filosofi och konstnärliga och kuratoriska praktiker.

Deltagande studenter förväntas

• Aktivt engagera sig i online-workshops
  • Föreläsningar och seminarier
  • Engagera sig i omfattande delad läsning
  • Utforska implikationerna av kursteman för sin egen praktik och/eller vidare studier

Som student uppmanas du att utveckla projektidéer kopplade till kursens teman samt relevanta för studentens egen praktik (t.ex. teori, kritik, konstframställning, kuratorarbete, kulturstudier, filosofi eller annan forskning inom skapande konst och humaniora).

Kursen är uppbyggd i tre steg:
1. villkor
2. källor
3. meningsskiljaktigheter.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen om 180hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6 / Engelska B.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen på antagning.se. Deadline 15 april 2024.

2. Skicka in ditt motivationsbrev via SlideRoom. Deadline 15 april 2024.

Ditt motivationsbrev ska innehålla en kort text varför du vill gå kursen, max 3500 tecken inklusive blanksteg. Texten kan skrivas på engelska eller svenska. Vi föredrar om du skriver texten på engelska då delar av bedömargruppen är engelsktalande.

Inkludera inte ditt namn eller några personuppgifter i ditt motivationsbrev.

3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 20 juni 2024.

Urval

Urvalet baseras på motivationsbrev.